Publiktryck

Det blev ju en riktig rysare igår. Jag hade dåliga föraningar före matchen och tyvärr blev det precis som jag misstänkte. Makedonien hade ett otroligt stöd från läktarna. Det här publiktrycket kan mycket väl rita om handbollskartan. Jag antar att Serbiens klara seger mot Polen igår också beror på publikstödet. Det kan bli ett riktigt bra EM för Balkanländerna.  

Och i matcher där publiktrycket är stort och domarna tenderar att vika ner sig så gäller det att visa mod. Att våga på mål och inte bara spela i sidled. Men det modet hade som tur är Kim Andersson. I går var han bäst av svenskarna. Dalibor Doder visade också mod och det var tur att han ändå kom med i truppen trots att han fortfarande letar efter formen. Jag tycker också att Kim Ekdahl du Rietz skötte sig bra framåt, bakåt var det väl lite si så där. Kantspelarna Lundström och Ekberg var också bra. Men vad är det med Jonathan Stenbäcken? Varför skjuter inte karln? Tyvärr verkar han lika osäker som när han spelar i Füchse Berlin. Om man nu inte vågar göra något på plan så förstår jag inte varför han är med i truppen. Och hur är det med Fredrik Petersens finger? Är det brutet? Det skulle i så fall kännas som ett riktigt avbräck. Länge tyckte jag att Johan Sjöstrand skulle bytas ut men sen går han in i slutet av matchen och gör flera viktiga räddningar. För att inte tala om de tre straffräddningar har han gör. Det känns tryggt med honom i mål.  

Överhuvudtaget så tycker jag att det var bra gjort av svenskarna att komma tillbaka de sista tjugo minuterna av matchen. Det tyder ändå på moral. Sen borde man ha avgjort matchen när man ledde med tre mål när det var fem minuter kvar. Det kändes rätt surt. Antagligen hade det blivit en svensk vinst om Dalibor Doder gjort mål till en fyramåls ledning. Men den räddade poängen kan mycket väl visa sig bli viktig. Och nu har Makedonien också något att spela för mot Tyskland i morgon. Ett Tyskland som spelade riktigt taffligt under första halvlek mot Tjeckien igår. Tyskland är inte längre var det har varit. Det känns som om både lagandan och samspelet saknas helt. Ett dåligt mästerskap till och det lär bli byte på tränarposten.  

Och det lär bli tuff match igen mot Tjeckien i morgon. EM är som sagt alltid betydligt tuffare ett VM. Det var snack om att det var den enklaste gruppen, men den kan ändå bli i det tuffaste laget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0