En match att minnas (tyvärr)

I programbladet inför matchen mellan Lugi och Skövde skrev Lugis sportchef att idrott är som bäst när det betyder något och att det skulle bli en rolig match. Det skulle bli en match att minnas. Nog blev det en match att minnas, även om man helst skulle vilja glömma, men särskilt rolig blev den inte. Åtminstone inte för Lugifansen. Kommentarerna var inte nådiga på läktarna efteråt. Jag hörde kommentarer som: "skandal", "bedrövligt", "värdelöst" och det var många som gick flera minuter före slutet.

Redan när jag kom in i hallen så insåg jag att det här skulle bli en jobbig kväll. Det var glesare på läktarna än till och med vad en negativ jävel som jag hade väntat mig. Jag blev så besviken att jag funderade på att lägga ner mitt handbollsintresse. Det kändes helt plötsligt så jäkla omöjligt att någon gång under min återstående livstid att få uppleva ett herrlag från Lund i en SM-final. För det är ofattbart att det inte kommer fler och stöttar sitt lag i en match som betyder så mycket. Vill man inte ställa upp så när det går emot är man inget riktigt fan. Och det är som vanligt lika obegripligt att Lugi inte anstränger sig mer för att locka publik till viktiga matcher. Lugis ledning fortsätter sin vana att agera passivt.

Samma passivitet präglade tyvärr även Lugis spelare under första halvlek. Var det nerverna som spökade för Lugi? Ansvaret faller tungt på Lugis tränare som inte klarade av att omvandla matchens betydelse till en positiv känsla till skillnad från Skövdes ledare. Matchen avgjordes redan under första halvlek. Till skillnad från Alingsås under senaste hemmamatchen kunde Lugi inte komma tillbaka men man gjorde faktiskt ett allvarligt försök i början av andra halvlek. Man lyckades komma så nära som till två måls underläge. Tänk om man hade haft den inställningen under första halvlek. Men sen tog kraften slut och Skövde kunde enkelt dra ifrån igen. 

Nu har Lugi hamnat i ett utsatt läge. Det blir svårt att nå slutspelet och man kan faktiskt hamna i kvalserien. Och som man spelade idag så får man verkligen hoppas att man undviker kvalserien. Nästa match mot RIK blir en riktig nyckelmatch. Förlust där och chansen till slutspel är förbi.

Lugi lär behöva vinna alla de tre återstående matcherna och det verkar inte laget ha tillräcklig mental styrka för att klara av. Och jag som i ett inlägg för inte så länge sedan trodde att Lugi skulle nå slutspelsplatsen med en poäng mer än Drott. Men jag hade totalt missat RIK som mycket väl också kan klara av att gå till slutspel. 



  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0