En match i tv

Ja, jag såg naturligtvis matchen mellan Guif och Lugi. Det var väl en rätt bra match och Lugi gjorde ett hyfsat motstånd mot ett lag som trots allt är bättre. Det var inte den här matchen som skulle rädda Lugis slutspelsplats. Då svider förlusten mot H43 och den tappade poängen mot Alingsås mycket mer. Kommentatorerna drog slutsatsen att Lugi är svagt på nio meter. Och det stämmer. Chansen till en framgångsrik säsong försvann när Lugi inte lyckades värva ett komplement till Albin Tingsvall. Och när dessutom Tingsvall inte har varit särskilt lyckad i de senaste matcherna, så blir det svårt för Lugi att ta poäng. Vi Lugifans får hoppas på bättre värvningslycka nästa år. 

Men matchen i all ära, det som jag tyckte var mest intressant var diskussionen om varför Lugi som i jämförelse med många klubbar har en hyfsad ekonomi och en stor och framgångsrik ungdomsverksamhet inte lyckas bättre i seniorsammanhang. Det är en fråga som jag faktiskt tror att man internt i Lugis också ställt sig. Men tyvärr så tror jag inte att man idag har förmågan att finna lösningen. 

Jag vill inte säga att jag vet vad som är fel men jag ser i alla fall några faktorer till varför Lugi inte lyckas bättre. (På herrsidan kanske jag ska tillägga för det damerna kan mycket väl gå till final i år.) Det här är känsligt. Lugi utmärker sig inte direkt för att vara öppna för kritik.

Klubbkänsla/kultur. Jag efterlyser fler aktiva i Lugi som brinner för klubben. Jag tycker det är märkligt att den sektion i Arenan som är vikt för ledare och sponsorer ofta är så glest befolkad. Och varför är det så få ungdomslag som kommer och tittar? Det är något som känns fel. För många ungdomsledare tänker nog mest på sina egna ungdomslag och har man dessutom egna barn i laget så ligger huvudfokus där. Kanske skulle man ha ett större fokus på klubben som helhet. Jag tycker också att Lugi saknar den där viljan att verkligen bli bäst. Det är precis som om det räcker att ha bra ungdomslag och att vara bäst i stan. Vem vet? Kanske är det för många akademiker i Lugi.  

Professionalism. Även om Lugi i mångt och mycket jobbar mer professionellt än H43 så finns mycket mer att bli bättre på. Jag har inte glömt att nuvarande ordföranden i sitt premiärtal utlovade ett arbete med att lyfta Lugi organisatoriskt, men inget har väl hänt? Och det är rätt symptomatiskt för Lugi. Mycket rullar på som man alltid har gjort. Det saknas kraft eller vilja att prova nya vägar. Jag tycker också att styrelsen är för anonym. Den borde synas mer i föreningen. Och den verkar också anstränga sig för lite att lyfta Lugi. Var finns visionerna och målsättningarna? Det verkar vara ett helt annat drag i Malmö, Kristianstad och Ystad. Och frågan är om inte H43: s kris gör att de blå också fylls av ny energi. Lugi känns i jämförelse som en rätt trött och sömnig klubb.

Bekvämhet. Jag tycker också många ungdomsspelare inte verkar vilja göra den satsning som krävs för att bli en bra seniorspelare. Det verkar som om man är nöjda med att ha spelat ungdomshandboll. Och samma anda tycker jag mig också ha sett i A-laget. Det finns exempel på spelare som inte tränar som man ska och som inte lever som man bör. Och jag har aldrig gillat att spelarna har haft stort inflytande på valet av tränare. Jag hävdar fortfarande att Lugis bästa tränare de senaste åren är Lars Friis-Hansen. Men han ställde ju för stora krav både på spelare och klubb så han fick ju inte vara kvar. Men kanske skulle man varit lite mer tillmötesgående? Då kanske Lugi hade nått fler framgångar.

Kontinuitet. Jag tycker definitivt att Lugi byter tränare för ofta. Du har som tränare max två år på sig att lyckas med ett lag där du ofta inte ens får ett tillräckligt bra material att jobba med. Det är naturligtvis alldeles för kort tid. Jag önskar att Lugi lät en tränare få några år på sig även om det går lite knackigt i början. Undrar hur långvarig Axnér blir?
  
Spelarutveckling. Det känns som för många spelare stannar i sin utveckling när de kommer till Lugi. Men man kanske kommer in i klubbandan att det inte är så viktigt att bli bäst. (Men jag måste trots allt säga att Nemanja Milosevic har blommat upp i år.) 

Oavsett vilka orsaker det finns, så kan man inte bortse från det uppenbara att Lugi borde kunna prestera mer med tanke på alla talanger som klubben får fram. Och en seriös klubb som vill bli bättre borde ta tag i detta. Vi får se om den nya inriktningen med Zanottis som tränare för spelarna som är på gränsen till A-laget innebär ett lyft. Men det räcker naturligtvis inte bara med denna åtgärd för att utveckla Lugi. Tänk om styrelsen kunde prestera en åtgärdsplan med målet att att vinna SM-guld 2016. Det hade varit något.


   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0