Lugi igen

Jag har bedrivit en kampanj mot damtränaren i Lugi, Dragan Brljevic, sen han tog över damlaget. Det berodde delvis på att jag inte gillade Lugis sätt att sparka Niklas Harris och ta in Dragan. När man bedriver en kampanj så riskerar man också att stå med en dumstrut på huvudet, vilket i och för sig inte är helt ovanligt för mig. Den stora risken är att man som bloggare riskerar att sälja ut sitt eventuella förtroendekapital. Och om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur stark hans position är i laget, hur bra han är på att utveckla spelare eller hur taktiskt driven han är, även om jag har mina tvivel. Jag kan mest gå på det jag ser eller hör.

När det gäller coachningen på matcher så tycker jag att han agerar märkligt. Han verkar bara ha två lösningar på problem som dyker upp under matcherna: att skälla på spelarna och att byta ut dem i rasande tempo: in och ut och på nya positioner. Jag tror inte att någon av metoderna skapar ett självförtroende hos spelarna. Och när dessa två metoder inte funkar så blir han fullständigt apatisk och handlingsförlamad. Skillnaden mot Skövdes tränare under slutet av matchen var påtaglig. Engagemang ställdes mot uppgivenhet. 

Och jag gillar framförallt inte att han aldrig tar på sig någon skuld när det går knackigt. Det hade varit klädsamt om han någon gång kunde erkänna att han kunde gjort något annorlunda. Istället så skyller han alltid i från sig. Årets ursäkter har varit: nya spelare som är för dåligt utbildade som handbollsspelare, nya spelare som inte kommit in i laget eller spelet, skador på spelare och spelare som inte vågar ta ansvar. Men en del av dessa skäl kan faktiskt bero på Dragan själv, men den tanken verkar inte ha slagit honom.

Och naturligtvis skyllde Dragan förlusten igår mot Skövde på skador och spelare som inte vågar ta ansvar. Förutom att jag inte gillar att man hänger ut spelare i pressen så kan ju också tycka att han borde inse att han kanske skulle jobba mer med att ge spelarena självförtroende så att de vågar ta ansvar.

Men än en gång. Det kan mycket väl bli en finalplats ändå. Men för det måste man först repa mod och hantera pressen i returmötet i Skövde.


Kommentarer
Postat av: Enslingen

Men visst var det samma kritik mot Dragan förra säsongen för Lugi var då inte speciellt mycket sämre än nu (ok, Hagman och tvillingarna) men även då "sket" det sej, då mot Eslöv.

2012-03-30 @ 18:24:03
Postat av: Dnul i neröS

Brukar ofta tycka att du är riktigt ute och cyklar i dina inlägg. Men här måste jag säga att jag håller med i allt du skriver, du har verkligen träffat huvudet på spiken! Ditt bästa inlägg någonsin tror jag... Lugi dam bör se över ledarbiten i damlaget och det är snart, tror att DBs insatser faktiskt hämmar många spelare mer än den lyfter dem...

2012-03-31 @ 20:39:34
Postat av: Anonym

En annan förmåga han saknar är att hälsa på hårt arbetande föreningsfolk som bidrar till hans lön.

2012-04-01 @ 11:32:33
Postat av: Anonym

Han har inte tid med att hälsa på föreningsfolk. Han är strängt upptagen med att stå och röka framför ungdomsspelarna utanför arenan.

2012-04-10 @ 14:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0