Måndag

Har svårt med sommartiden första veckan. Känner mig ännu mer ur rytm än vad jag brukar. Finns väl en risk att bloggen blir om möjligt än mer gnällig än vad den brukar.

Magnus Grahn dristade sig till att påstå att Lugi inte går vidare i slutspelet för att tränarna inte hade fullt fokus på handboll, bl a så twittrade Axner för mycket. Oj, vad Magnus blev kritiserad för detta. Omvärlden tog fasta på det sistnämnda. Magnus var helt plötsligt en gammal och mossig person som inte hängde med i livet och som inte fattade att Twitter var en helt normal sysselsättning. Tänk så lätt det är att bli mobbad! Men problemet är att kritikerna missade vad Magnus egentligen ville ha sagt. Han menade:

1. har verkligen Lugis tränare fullt fokus på handbollen? All den tid som läggs ner på att twittra, delta i tv-sändningar och uttala sig i tidningar skulle man istället kunna lägga på Lugi.
2. är det bra komma med kritik mot laget och enskilda spelare på Twitter eller i tidningar istället för att hålla detta internt?

Och jag är också benägen att hålla med Magnus Grahn. Lite orolig blir jag för nästa säsong när Axnér tar över utan en egentlig erfarenhet som tränare. Är det bra för laget om han lägger ner en massa tid på annat?

Uffe Mohlin Fagerström, nu i HK Malmö, tipsade mig för några dagar sedan om www.svenskhandboll.se.  Att HEH: s sajt var lite trött senaste tiden beror tydligen på denna nya sajt. Jag tycker att det är en mycket bra idé att samla www.heh.nu, www.damhandboll.nu och www.handboll.info under en och samma hatt. Men när man samlar så mycket information på ett och samma ställe så ställs också nya krav på att sajten ska vara lätt att både söka information i och att navigera i. Vi får se om man lyckas med detta. Rent spontant vet jag dock inte om jag gillar själva utseendet. Sajten känns lite väl mörk och jag tycker det känns nästan lite töntigt med de två bilderna på vrålande Isabelle Gulldén och Kim Andersson.

Stort grattis till damlandslaget som är klart för EM. Matchen mot Österrike blev ju en lätt resa. Det känns mycket märkligt att man höll på att förlora borta. Kul att se Johanna Ahlm ösa in mål. Hon är på väg tillbaka i gammalt gott slag. Det var också roligt att få se Natalie Hagman sist av alla få chansen på plan. Jag är inte förvånad att hon hann göra sex mål på 15 minuter jämfört med Wiel Fredéns och Fogelströms sammanlagda två mål på 45 minuter. Professor Hellgren menade återigen att Hagman måste förbättra sin fysik och spänst för att platsa i landslaget. Men jag vet inte jag. Så jäkla dålig fysik har hon inte. Att hon ser loj och lite tung ut på plan beror nog mest på att hon på lirares vis inte lägger ner mer energi på plan än vad hon tycker att hon behöver. Men jag kan nog hålla med om att hon skulle behöva bli lite mer aktiv på plan. Hellgren påstod också att Hagman hittills hade underpresterat i landslaget. Men det kändes som ett oärligt påstående. Så många chanser har faktiskt inte Hagman fått. Det har bara handlat om några enstaka inhopp och hon var som bekant inte ens med i VM-truppen. Hellgren tycker att Wiel Fredén är given i landslaget men jag är mer tveksam. Jag tyckte inte att hon var så bra i VM och det stör mig att hon bara kan två saker: springa relativt fort och hoppa in och skjuta i det långa hörnet. Det gör henne väldigt lättläst av en bra målvakt. Det är en himmelsvid skillnad från Hagmans verktygslåda och förmåga att verkligen göra mål. För mig är det Hagman som är gjuten i landslaget. Och jag fattar fortfarande inte vad Hanna Fogelström gör i landslaget. Det ska inte räcka med att spela i Sävehof för att bli uttagen. Men tyvärr så är det ju lättare att komma med ju närmare Göteborg man spelar. 

Hur kunde O/V missa den givna platsen i elitserien? Det kändes väldigt onödigt att förlora borta mot Warta. Nu blir det ett ovisst kval istället. Och kvalet rivstartade med att H43 åkte på en snyting borta mot Västerås/Irsta. Kul att Västerås/Irsta har några ex H43:are i laget. Det måste kännas extra skönt att slå ett lag där man inte riktigt fick chansen. Det kan mycket väl bli ett riktigt jämnt och ovisst kval. Lagen från allsvenskan är nog ovanligt bra i år. Jag tror att Aranäs fixar förlängt kontrakt men både Hammarby och H43 kan nog få det tufft. Det skulle väl kännas jäkligt surt för båda lagen att först samla in pengar så att man klarar licensen och sedan ändå åka ur serien. Men det hänger väl egentligen ihop. Har man ont om pengar så får man också problem med de sportsliga resultaten. 
  
Det blir verkligen intressanta veckor framöver med både kval- och slutspel.


Kommentarer
Postat av: Martin

Läser du inte dina kommentarer? 19/3 skrev jag att du skulle kika på svenskhandboll för att få en förklaring till HEHs trötthet.

2012-03-26 @ 21:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0