Final

Trodde inte riktigt mina öron när jag på min resa utomlands fick beskedet att Kristianstad slagit ut Guif med uddamålet. Det första jag gjorde när jag kom hem var att se matchen i efterhand. Och jag är imponerad över Kristianstads mentala styrka. Guif dominerade större delen av matchen men Kristianstad kom hela tiden tillbaka. Starkt gjort! Och det blev inte mindre imponerande av att matchen gick borta i Guifs hemmahall och med de hemmavänliga domarna Maths Nilsson och Patrick Håkansson på plan. Men även om det var starkt gjort så borde Guif ha spelat hem vinsten. Det var värst vad Guif slarvade på slutet samtidigt som Kristianstad blev hjälpt av några överraskande utvisningar på Guif i slutet. Överraskande i betydelsen att domarparet helt plötsligt blev objektiva inte för att utvisningarna var felaktiga. 

Jag tycker det är märkligt att domarparet fick döma ännu en avgörande match. Hur resonerar man i förbundet? Domarparet hade redan varit omdiskuterade i två slutspelsmatcher och dömde definitivt till hemmalagets fördel i en den avgörande matchen mellan Ystad och Lugi. Hur kunde de få förtroendet igen?

Nu är det efter en lång säsong äntligen dags för SM-finalerna. Magnus Grahn har som bekant lyft frågan om man skulle återgå till en matchserie istället för en avgörande SM-final. Rent ekonomiskt så hade det antagligen blivit bra för finallagen. Och det blir säkert ett större publiktryck under matcherna, men för handbollen i Sverige så tror jag att en SM-final är det bästa. Förutom att det blir en koncentrerad dramatik under en enda dag så innebär finalerna att det blir en gemensam händelse, en gemenskap, för hela handbolls-Sverige. Jag tror att SM-finaler innebär mer uppmärksamhet i media. Men man borde utveckla finalerna mer och ha en hel del kringarrangemang. Och så skulle det inte skada om något av Sävehof-lagen någon gång missar en final. Sävehofdominansen ökar inte precis intresset i Sverige.

I morgon är det Sävehof mot Skåne. I damfinalen tror jag inte att Lugi har någon chans mot Sävehof. Det bör bli en relativt enkel seger för Partillegänget. Men i herrfinalen kan Kristianstad mycket väl skrälla. Men för att det ska kunna hända måste Thomas Forsberg ha en mindre bra dag. Men visst hade det svidit om Sävehof skulle ta två guld i år också.

En annan final närmar sig också. Och det är finalen för den här bloggen. Jag tycker att den har varit rätt avslagen sista året så då är det dags att lägga ner. För något år sedan så blommade det upp flera handbollsbloggar men sen har bloggarna lagt ner en efter en. Jag hoppas att trenden vänder så att det åter igen blir en aktiv handbollsdebatt i olika bloggar. Men det lär bli åtminstone ytterligare ett inlägg. Något måste jag skriva om morgondagens finaler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0