Helghandboll

Låt mig först svära. Jävla blogg.se. Har precis skrivit ett längre inlägg som bara försvann ut i cyberspace. Att jag inte lär mig att spra inläggen innan jag skickar iväg inläggen. Jag blir så jäkla irriterad.
 
Nåväl, jag skrev väl något i stil med detta.
 
Som ni vet så kände jag dåliga vibbar inför herrlandslagets match mot Holland. Och det var obehagligt nära att gå riktigt illa. Jag blir allvarligt oroad för framtiden. Är detta allt vad den nya generationen kan prestera? Ja, då har vi verkligen långt till världstoppen. Försvaret läckte som ett såll. Vilken skillnad från när Jernemyr och Karlsson spelar. Både Ukraina och Holland hade inga större problem att göra mål. Framåt hade jag förväntat mig att det skulle kännas tunt på högernio men istället så brast det mer på mittnio. Det fanns ingen som kunde styra upp spelet. Kanske saknas Kim Andersson mer som passningsläggare än som skytt. Jim Gottfridsson må vara en stor talang men än är han alldeles för långsam internationellt. Några proffsår kommer att göra honom gott. Larholm blandade och gav som vanligt. Från riktigt lysande initiativ till rena dundermissarna. Han är för ojämn för att kunna bära ett lag men funkar bra som en joker. Frågan är vem som ska spela på den positionen? En inte helt enkel nöt att knäcka.
 
Det är tur att herrarna inte mötte Polen i veckan. Vilken förnedring det hade kunnat bli. Nu finns i alla fall chansen att kunna ställa upp ett bättre lag i april.
 
I lördags så slog H65 Höör grannarna Eslöv. Efter första halvlek så verkade alla tro på en Eslövseger. Johanna Wiberg använde både hjärta och hjärna för att tippa Eslöv som vinnare. Men man ska som bekant aldrig ropa hej förrän man är över bäcken. H65 vände och vann i andra halvlek. Och det kändes inte helt orättvist. Tränaren Niklas Harris, uttagen i Veckans lag, må inte platsa i Lugi men han har en spelidé som räckte för att ta upp Lugi i elitserien och för att lägga H65 i elitseriens topp. H65 kommer att gå till slutspel om inte skador sätter käppar i hjulet. Truppen känns tunn så H65 är känsligt för skador. Det var kul att se H65:s ungdomar ta för sig. Men jag är annars inte helt förtjust i låta 16-åringar spela i elitserien. Risken är stor att det leder till att de slutar spela handboll alldeles för tidigt. Ett ämne som förresten togs upp under tv-sändningen. Förutom det skäl som angavs att ersättningarna har varit för dåliga för handbollstjejerna och att det är svårt att lägga ner så mycket tid helt ideellt, så finns det även andra orsaker. Ett skäl är säkert att en elitsatsning innebär att man måste försaka annat som är roligt, man missar t ex möjligheten att resa runt i världen för att se och uppleva saker. I en sådan jämförelse kan handbollen väga lätt.
 
Apropå tv-sändning. Pratar inte Johan Pettersson alldeles för mycket i kanal 10:s handbollssändningar? Det är ett jäkla pladdrande från början till slut. Det hade inte skadat med några tysta sekunder.
 
Och igår så förlorade Sävehofs damer återigen en match i Champions League. Och än en gång så slarvade man onödigt bort segern i slutet. Det händer något i huvudena på Sävehofstjejerna när det drar ihop sig. Kan det vara så att det går för enkelt i elitserien så att man viker ner sig när man möter tuffare motstånd? Men det är väl bara att samla rutin och komma tillbaka nästa år. För visst spelar man i Champions League även nästa säsong. Kan bara tänka mig att det är Skuru som möjligen skulle kunna slå Sävehof i en SM-final.
 
Nu är det dags för mig att ladda inför onsdagens derby mellan Kristianstad och Lugi. Jag kan inte åka och se matchen på plats vilket svider en del. Jag hade gärna upplevt den stämning och tryck som det kommer att bli. Istället får jag sitta klistrad framför datorn för att följa matchen där istället. Hur det går? Känns svårt att tippa. En sak är säker. Lugi kommer inte att vinna lika stort som i hemmamatchen. Det blir säkert jämnt men hjälpta av hemmapubliken så tippar jag Kristianstad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0