Klasskillnad

Vilken utskåpning Kristianstad åkte på idag! Lugi dominerade från början till slut. Enda svackan var i slutet av första halvlek när Lugi fick spela med en man mer. Då låste sig Lugis anfallspel och jag började tro på en jämn andra halvlek. Men min oro var totalt obefogad, i andra halvlek var det ren defilering från Lugis sida i andra halvlek. Det är ju märkliga "veckans lag" som presenteras i SVT. I helgen lyfte man fram Ola Lindgren och Lars Möller Madsen var på Kristianstad direkt efter får storstryk. Kristianstad var verkligen blekt igår. Madsen gjorde väl bara tre spelmål och den andre skytten Markus Olsson var totalt anonym. Som målvakt hade man åter igen Fredrik Ohlander i "veckans lag" men hittills ligger han efter båda Lugimålvakterna i statistiken.
 
Nu börjar jag bli nervös att jag kommer att få äta upp att jag tippade Lugi lite längre ner i tabellen. För nu är laget i serieledning. Axnér verkar ha gjort ett bra jobb. Försvarsspelet är otroligt bra och helt klart Lugis styrka. Och Joakim Ernstsson i all ära men frågan är om inte Espen Christensen kommer att göra störst avtryck i Lugi. Nu har jag sett honom storspela i två hemmamatcher. Espen verkar bättre än förra årets målvakt Linus Persson. Anfallsspelet är också bättre i år än förra året. Det är tidigt på säsongen men det här kan bära långt. Men jag saknar fortfarande en skytt som kan avlasta Albin Tingsvall. Vad händer om han blir punktmarkerad eller rent av skadad?
 
Publikmatchen vanns dock av Kristianstad. Här kan man prata om en klack. Det är nästan löjligt med Lugis minimala klack. Stundtals kändes det som om Kristianstad hade en hemmamatch, Fattar inte hur det kan vara så svårt att få ihop ett gäng som kan stötta Lugi. Jag hade fel när jag skrev om en vinröd vattenpöl. Det blev fler vinröda tröjor i publiken än vad jag hade trott. Men det är fel att prata om ett hav. Det blev mer en spräcklig publik. Skamligt att inte fler ville lägga en 20-lapp för att köpa en tröja.
 
På söndag kommer Lugi till Malmö. Det blir tufft för Malmöborna att slå lokalkonkurrenten från Lund.
 
Lugis damer fick däremot stryk mot H65 i söndags. Och jag kan inte låta bli att känna lite skadeglädje. Jag är antagligen en sämre människa än Niklas Harris i H65. På frågan om han kände revansch så svarade han nekande. För jag tycker fortfarande att Lugi behandlade Harris dåligt när han inte fick vara kvar som tränare för Lugis damer. Och jag är fortfarande inte säker på att Lugi ens fattade rätt beslut. Istället för att ha en tränare som praktiserar ett modernt ledarskap och som är duktig på det mentala så ville man hellre ha en mer förlegad ledarstil, må så vara att Brljevic handbollsmässigt är mer kompetent. Hade Harris fått samma spelare att jobba med som Brljevic så har jag svårt att tänka mig att det inte hade blivit en SM-final under hans ledning. I vilket fall som helst så räckte H65: s spelare till att slå Lugis stjärnor. Det säger något om tränarnas skicklighet. Nu tror jag inte att H65 kommer att ligga kvar i toppen men ett slutspel bör det kunna bli. Och där hamnar garanterat Lugi också.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0