Trenne ting

Är tyvärr inne in en hektisk period på jobbet så det är svårt att hinna med handboll och den här bloggen. Det är tråkigt för nu när säsongen är igång så händer det saker hela tiden.
 
Vi har spelskandalen i Frankrike där Montpellier anklagas för en läggmatch och där bl a Karabatic sägs ha satsat pengar på en förlust. Fakta är att Montpellier förlorade matchen mot ett bottenlag, att det spelades jag tror 40 gånger mer på matchen än vanligt och att Karabatic erkänner att hans flickvän spelat på matchen. Det är en skandal och fullständigt omdömeslöst. Hur fasen tänkte man i Karabatic hem? Även om det är sant att det var flickvännen som satsade pengarna så har jag svårt att tänka mig att Karabatic inte kände till detta. Är man en elitidrottsman på den nivån så borde man förstå att varken han eller personer i hans närhet kan spela på hans eget lag. Det hela verkar mycket skumt och risken är nog trots allt stor att det kan bli tal om avstängningar.
 
En mer glädjande nyhet är att Lugi äntligen förstärker herrlaget på vänster nio. Jag trodde inte mina ögon när jag läste att laget förvärvat norska landslagsspelaren Johannes Hippe. Kan man ana att den lokale sponsorn Glasmästarn har ett finger med i spelet? Kan det vara så att Lugi får lite mer pengar nu när H43 har åkt ur elitserien? Men nu känns å andra sidan värvningen av Joakim Ernstsson lite märkligt. Vilken position ska han spela på? Hippes eller Hallbergs position? I vilket fall som helst så känns Lugis lag riktigt bra just nu. Med tanke på seriestarten och nyförvärven så kan det här bli en riktigt rolig säsong för de vinröda.
 
Och så har Per Johansson lämnat damlandslaget. Och jag kan inte hjälpa att slutet känns lite snöpligt. Luften gick ur Per på ett oväntat sätt. Att laget inte tog några poäng i OS var egentligen inte det bottennapp som många hävdade. Gruppen var ju svår med bara lag som Sverige mycket väl kunde förlora mot. Det kändes nästan som det var fifty-fifty om det skulle bli poäng eller inga poäng alls. Per Johansson är en duktig tränare och ledare men jag tycker att han haft en för stor förkärlek till sina gamla favoriter och till spelare i hans geografiska närhet.  Med lite större objektivitet och mod från Pers sida så hade resultatet i landslaget kanske blivit ännu bättre. Det ska bli intressant att se vem som blir efterträdaren. Det är väl ingen högoddsare direkt om det blir någon från västra Sverige. Det var ju snack om att Per skulle ta över Egyptens herrar. Det hade varit en utmaning. Snacka om kulturkrock. Är inte helt säker på att ett svenskt ledarskap hade fungerat.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0