Några snabba

Två herrlandskamper. Först en rätt komfortabel vinst hemma. Det var förvånande att Polen inte kunde stå emot bättre. För även om Sverige var bra och kändes stabila så var Polen ovanligt blekt med ett läckande försvar och ett anfallsspel i spillror.
 
Och inte var Polen särkilt mycket bättre i den andra matchen. Men Sverige kom aldrig upp i nivå anfallsmässigt. Det håller inte att enbart göra en 4-5 spelmål på en halvlek. Riktigt uselt. Och jag känner min tidigare oro för framtiden blossa upp. Utan Kim Andersson så har Sverige inget anfallsspel att tala om. Det oroar verkligen. Det är hög tid att hitta nya spelare. Det börjar bli bråttom. Igår så fick vi tacka Andreas Palicka för att det inte gick fullständigt åt helvete.
 
Men det finns trots allt några glädjeämnen.
 
Sverige har bättre målskillnad än Polen i de inbördes mötena. Det kan bli betydelsefullt. Och jag har svårt att tänka mig att Ukraina slår Polen så då bör en vinst mot Holland hemma räcka för Sverige för att nå EM-platsen.
 
Jag har tidigare inte varit särskilt förtjust i Andreas Nilsson på linjen men det är tydligt att tiden i Hamburg gjort honom gott. Hans fysik verkar ha förbättrats. Landskampen i Malmö var hans bästa. Men igår fick han det tuffare. Men hade det bara funnits en tillstymmelse till skyttehot utifrån så hade det antagligen gått bättre. Och bäst i båda matcherna var Tobias Karlsson. Vilket försvarsspel! Han brukar komma i skymundan av Magnus Jernemyr men nu syntes vilkens försvarsspelare i världsklass han är. Och Jonas Källman som spets i 5-1 försvaret var också bra, framförallt i Malmö. Försvarsspelet behöver vi inte vara oroliga för. Och målvaktsspelet i båda matcherna var godkänt med extra plus i kanten för Palicka.
 
Och vem kommer att träna herrlandslaget i framtiden? Känns som om Staffan är på glid. För mig så får duon gärna stanna kvar ett tag till.
 
Jag vet inte om Anders Hallberg har gjort rätt. Nu rök väl chansen till landslagsspel. Men det är kul att han stannar kvar i Lugi. Det måste kännas skönt för Lugis ledning att han skrev på ett nytt kontrakt.  
 
Och Buttan tar över H43: s damer. Det kändes lite överraskande. Jag tycker att Kent Engdahl gjort ett bra jobb. Men man kan ju ana att det fanns de som ville ha in en ny röst i laget. Undrar var Kent tar vägen nu?
 
Överraskande och roligt är också att Eslöv tvingat fram en avgörande femte match mot Lugi. Och nu känns inte Lugis semifinalplats lika säker. Kan tänka mig att nerverna kan komma att spela Lugitjejerna ett spratt. Men tar de bara det lugnt så vinner de. Lugi är ett bättre lag än Eslöv på pappret, men det är inte något som garanterar en vinst.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0