Tung period

Två raka förluster för Lugis herrar svider. Men det oroar också. Det blev så tydligt hur mycket Anders Hallberg betyder för laget. Utan honom på plan så rasar anfallsspelet fullständigt samman. Vad händer om han får en allvarlig skada? Och det är också tydligt hur viktig han är i försvaret. Han är helt klart den bäste vänstertvåan. Det är verkligen högprioriterat att träna in ett alternativ till Anders Hallberg.
 
Jag har ju tidigare skrivit några gånger att jag tycker att Lugi borde värva en rutinerad målvakt som komplement till Espen Christensen. Jag tycker det gränsar till idioti att inte ha ett rutinerat målvaktspar om man siktar på guld. Johan Larsson har gjort det förvånansvärt bra men är inte tillräckligt rutinerad nu, även om han säkert blir det på sikt. Att gambla på det här sätter kommer att kosta poäng i serien och vad gör man om Espen skulle bli skadad till slutspelet? Det är fullständigt obegripligt. Det enda rimliga skälet måste vara att Lugi har gjort slut på pengarna för spelarköp. Även om Espen inte har gjort bort sig de senaste matcherna är det tydligt att han är lite på nedgång. Antagligen sliten av ett hårt matchande under året.
 
Jag har också skrivit att Lugis herrar borde ha ett större hot från nio meter. Och i matcher när anfallsspelet kärvar blir det ännu mer tydligt, som nu när Hallberg är skadad.. Även om Simon Jeppsson har gjort några fantastiska inhopp så är han ännu inte tillräckligt stabil för att vara ett ständigt hot från nio meter. Vet fortfarande inte om det var rätt att lägga pengarna på Jernemyr.
 
En sista sak om herrlaget. Jag är riktigt bekymrad och oroad för Joakim Ernstsson. Han fick en ny smäll åt huvudet i matchen mot Malmö och verkade helt borta. Om det är en ny hjärnskakning så är det väl den tredje i höst. Det kan aldrig vara bra för hans hälsa. Hur många hjärnskakningar tål man som människa? Frågan är om inte karriären närmar sig ett slut? Och borde han inte ha vilat mot Malmö?
 
Damerna förlorade igår inte helt oväntat mot H65. Jag tillhör ju dem som tycker att det var både dumt och fult att inte förlänga med Niklas Harris och istället ta in Dragan Brljevic. Jag tycker fortfarande att det hade varit mer utvecklande för Lugitalangerna om Harris hade varit kvar. Det är bara att se hur mycket mer Harris får ut av ett tunnare spelarmaterial än vad Brljevic får ut av sitt stjärnspäckade lag eller hur mycket mer H65 får ut av de spelare som inte platsade i Lugi. Jämförelsen talar onekligen mer för Harris. De krassa och elitfixerade vindar som helt plötsligt svepte in i Lugi och som även har påverkat ungdomslagen har ännu inte gett det lyft som man hoppades på. Men Brljevic lär väl fortsätta att skylla på skador och spelare som inte håller måttet.
 
Och i morgon är det finaldags i Lundaspelen. Denna underbara ungdomsturnering som jag har svårt att vara utan. Men denna gång finns inte ett enda Lugilag i någon A-final. Har det hänt någon gång? Jag är rädd att det inte är en tillfällighet. Det kan nog vara ett tecken på att Lugi har tappat både kvalitets- och kvantitetsmässigt på ungdomssidan. H43 är faktiskt idag större än Lugi. Skillnaden kan mycket väl växa om inte Lugi rycker upp sig.
 
Till sist. Visst var det jäkligt roligt att Brasilien vann dam-VM. Vilket lyft för handbollen. Snart möter Sveriges damer Brasilien i en träningsmatch. Det blir en bra värdemätare för det svenska laget. Jag slängde ur mig en tanke i förra inlägget om att Sverige skulle behöva ta in en dansk tränare. Jag tror mer och mer på den idén. Men det är tveksamt om förbundet skulle våga släppa på prestigen.
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0