Ryktet om min död

"Ryktet om min död är starkt överdrivet" för att citera Mark Twain. Än har jag inte lagt ner bloggen. Men det var nära denna gång. Mitt handbollsintresse tvärdog när Peter Hansson fick för sig att göra sig märkvärdig genom att underkänna ett helt korrekt mål i en avgörande semifinal. Jag har inte kommit över det än och är fortfarande förbluffad över att mannen, synbarligen utan att skämmas, kunde fatta ett så horribelt och felaktigt beslut. Nåväl, det är tyvärr handbollens lott att dras med med ett antal potentater som utnyttjar handbollen för egna syften. Allt från IHF: s president ner till styrelseledamöter i klubbarna, för att inte tala om våra domare/funktionärer. Det är inte så att det sprudlar av kompetens precis.
 
Trots min depression så har jag ändå sporadiskt följt med i handbollsvärlden. Jag gladdes åt Anders Hallbergs debut i landslaget. Det var på tiden! Till skillnad från den pladdrande Johan Pettersson så tyckte jag att han skötte sig, men han kunde ha vågat lite mer. Kul också att hybriden KIF Kolding inte tog guld i Danmark. Istället blev det en hel drös svenskar i Aalborg som kunde glädja sig över att ha blivit danska mästare. Det var också rätt uppfriskande att Hamburg slog ut både Kiel och Barcelona i Champions League-finalen. Äntligen en ny vinnare. Det var tur att Per Carléns tid som tränare blev kortvarig.
 
Mindre roligt att damerna missar VM, även om det inte var helt oväntat. Laget är trots allt inne i ett generationsskifte. Och inte blir det bättre av att Klingvall coachar märkligt. Men det är ju bara att komma igen och försöka att få ihop ett försvarsspel. För det som laget presterar just nu är uselt. Kul förresten att Jannike Nordström fick chansen. Är man bäst i elitserien så bör man få chansen i landslaget. Tråkigt bara att Grubbström totalt tappat formen utomlands. Frågan är om hon kan komma tillbaka?
 
Tråkigt också att Johan Fohlin slutar i Lugi. En veteran med 23 års handbollsspelande i Lugi, men bara 29 år gammal. Visst kunde han ha spelat ett tag till.
 
Herrarna behöver skrapa ihop en poäng på de två kommande matcherna för att gå till EM. Men jag vågar ändå inte andas ut. Det kan mycket väl bli förlust borta idag mot Ukraina. Och helt otänkbart är ju inte en förlust hemma mot Holland. Och det är inte heller helt otänkbart att Polen lägger sig mot Ukraina. Större sensationer har hänt.
 
Det blev lite diskussion om att Jim Gottfridsson inte fick vara med i truppen sedan han tackat nej till UVM. Helt rätt markering av landslaget, men frågan är om han hade platsat. Jag är glad att Lukas Karlsson ges chansen igen. Han har varit riktigt bra i år i den danska ligan. Läs här vad den danske experten Bent Nyegaard skriver om Lukas: "Han har på det måske bedste hold i Danmark præsteret weekend efter weekend i den her sæson. Han har haft en fremragende sæson og været Koldings bedste skytte set over hele sæsonen. Han har formået at samle de store stjerner i Kolding - Andersson, Boesen, Irming og Spellerberg - og samlet dem til en enhed, der fungerer. Måske lidt overset, men meget, meget vigtig for Kolding-holdet." Inget dåligt beröm och då bör man också få chansen i landslaget.
 
Nyeagaard tog förresten ut följande All star team i Danmark. Några namn överraskade.

Målvogter: KASPER HVIDT (KIF Kolding København)

Venstre fløj: JEPPE RIBER (Ribe-Esbjerg)

Venstre back: HENRIK MØLLGAARD (Skjern)

Playmaker: MADS MENSAH LARSEN (Aalborg)

Højre back: KIM ANDERSSON (KIF Kolding København)

Højre fløj: PATRICK WIESMACH (Team Tvis Holstebro)

Stregspiller: JACOB BAGERSTED (Aalborg)

Mest værdifulde spiller: LUKAS KARLSSON (KIF Kolding København)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0