Slutspel

Har inte skrivit något på ett bra tag. Det har varit lite för många intryck senaste tiden att smälta för en man med dumstrut på huvudet.
 
Men något har jag ändå lyckats ta till mig mentalt.
 
Att H43 lägger ner damlaget är ingen överraskning. Det har man gjort förr och redan för två år sedan skrev jag i den här bloggen att det bara är en tidsfråga innan damlaget läggs ner. Det som förvånar är att det tog så lång tid och på vilket sätt det gjordes denna gång. Det verkliga skälet är säkert även denna gång att man inte har råd med ett damlag. Att skylla på att man tappat spelare och att man inte har i elitserien att göra är bara svepskäl. Men jag undrar hur turerna har gått den senaste tiden. Varför kickade man Kent Engdahl? Och förstod man inte att det skulle innebära att man skulle tappa dottern Ebba? Och varför ta in en meriterad tränare, Birthe "Buttan" Hansson om man inte hade pengar? Men nu får förhoppningsvis Vanessa Tellenmark en ny klubbtillhörighet. Det kommer hon att må bra av. Det har varit helt obegripligt att hon ville stanna kvar i H43 nästa säsong. Men nu får hon chansen att fortsätta utvecklas.
 
Lugis damer visade att man är bra på att slå i underläge. Jag trodde aldrig att man skulle klara av att gå till en SM-final. Men med kniven på strupen så lyfte man som lag. Starkt gjort. Så bra som man har spelat på slutet har man inte gjort tidigare i år. Men man lär vara chanslösa i finalen mot Sävehof. Men det är alls inte dåligt att bli tvåa i Sverige.
 
Lugis herrar var ytterst nära att gå till final igår. Ledning med två bollar med mindre än två minuter kvar att spela samtidigt som man är i anfall ska man inte kunna tappa. Hade Andrers Hallberg gjort mål i friläget i anfallet så hade Lugi också vunnit. Men det går inte att göra tekniska fel i de två sista anfallen. Inte när Drott samtidigt får en gåva av Jasmin Kliko som visar ut Ernstsson för att han placerade bollen 3 decimeter! fel i slutminuten. Det känns som om Lugi varit det bättre laget i alla fyra matcher och ändå står det 2-2 i matcher. Jag får som Lugist dåliga vibbar och tänker att Drott någon gång måste vara det bättre laget och det kan man mycket väl bli i den avgörande matchen. Hoppas nu Lugi åtminstone försöker locka lite publik till hallen t ex genom att informera staden om den avgörande matchen. För det kan behövas ett rejält publikstöd. Men fan tro´t.
 
Några ord om domarna matchen mellan Drott och Lugi. Jag har ju några gånger skrivit i den här bloggen att domarstandarden är sämre nu än tidigare och att domarna är fega i slutspelet. Man vågar inte döma till hemmalagets nackdel om det är jämnt i matcherna. Och inte motbevisade Jasmin Kliko och Mikael Johansson min tes igår. För det är upprörande hur domarparet rakt igenom matchen i likartade situationer konsekvent kan döma till hemmalagets fördel. Att Diego Perez Marne inte fick en enda utvisning sticker verligen i ögonen. Hur kan han dra i skottarmen på Anders Hallberg när Hallberg ska skjuta i ett friläge utan att åka ut? Hur kan han trycka ner Andreas Hippe i golvet så att han får en hjärnskakning och därmed missar den avgörande matchen utan att bli utvisad? Varför blir det offensivt fel när Ernstsson springer in i en Drottspelare men utvisning på en stillastående Ernstsson när det är en Drottspelare springer in i honom? Varför åker Ernstsson ut när han lägger bollen några decimeter fel medan Perez Marne kan stå och hålla i bollen utan att lämna över den till en Lugispelare för att döda tid utan att åka ut? Listan kan göras längre. Likartade situationer där Lugi hela tiden förfördelas. Jag tycker det är fegt, ynkligt och jäkligt skamligt.
 
Det värsta är att de inte är ensamma om att vara fega. Domarstandarden är ett de största problemen handbollen har. Om man dessutom tänker på att filmandet börjar öka inom handbollen och på att tränare och spelare mer och mer aktivt försöker påverka domarna så inser man att det här är en ekvation som inte går ihop. Handbollen gynnas verkligen inte av att det blir kaos på matcherna pga domare som inte är mogna uppgiften.
 
Vilka lag går nu till SM-final? Jag tror att det blir Sävehof och Drott. Men jag skulle bli jäkligt glad om jag hade fel.

Kommentarer
Postat av: fp

Själv tror och hoppas jag på ett dubbelmöte mellan Sävehof och Lugi, även om det förmodligen innebär att den tilltänkta publikfesten ställs inför sin tuffaste utmaning hittills (skulle faktiskt vara intressant att se om den klarar det efter det ovanligt heta slutspelet).

Men jag är naturligtvis inte säker på att Sävehofs herrar kommer dit.
Och jag är dessvärre inte heller övertygad om att damerna har något säkert guld att hämta. Känns som om Lugi har ett sällsynt bra skrälläge i år. Och när t o m Dragan Brljevic som omväxling uppvisar både förnuft och ödmjukhet i intervjuer blir man som sävehofare riktigt orolig.

2013-05-03 @ 10:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0