Landskamper

Det har varit tätt mellan landskamperna den senaste tiden. Damerna vann två kvalmatcher och något annat var ju inte att vänta. Men vinsterna borde ha blivit större för spelet var inte särskilt lysande. Och jag blir inte riktigt klok på Klingvall. Jag tycker inte det känns som om damerna har utvecklats under hans ledning. Det gör mig orolig för framtiden. Och jag förstår inte att han matchar så ensidigt. Varför fick Torstensson så mycket speltid utan att göra någon särskilt glad. Jag förstår tanken att hon behöver speltid för att komma i form, men med tanke på att hennes karriär är i nedåtgående så kanske det hade varit bättre att börja spela in någon annan? Och varför fick Natalie Hagman och Angelica Wallén så lite speltid? Och varför var inte Dafé från Sävehof uttagen? Jag får känslan att Klingvall inte så gärna provar något nytt utan vill helst trampa i gamla hjulspår.
 
Det var inte särskilt roligt att se de svenska herrarna i helgen. Det ser mörkt ut utan Kim Andersson. Det finns inte mycket till skytte vid sidan av Kim Andersson och Kim Ekdahl du Rietz. Det är bara att konstatera att Cederholm väger för lite och att Tingsvall i landslaget precis som i Lugi är för bekväm och saknar den där extra jävlar anamma viljan som man behöver. Det är tråkigt för hans aviga stegisättning och skott skulle kunna hålla internationell klass om han bara släppte loss. Men nu blir det alldeles för mycket spel i sidled.
 
Talangen Gottfridsson tycker jag har stått still ett tag nu. De senaste säsongerna tyckte jag att Anders Hallberg i Lugi var den bättre av de två i elitserien och Gottfridsson har inte fått lyftet som proffs heller. I Supercupen var han till och med riktigt dålig. Han har inget internationellt tempo. Dessutom saknade han en hel del spelintelligens i helgen. Patrik Fahlgren var den klart bäste av de två och jag kan mycket väl tänka mig honom i EM-truppen. Och varför inte ge Lukas Karlsson chansen i landslaget? Niclas Ekberg var inte särskilt lyckad heller. Även om han gör mycket mål så har han aldrig varit särskilt säker i läget eller som straffskytt. Inte om man jämför med t ex danska kantspelare.
 
Men det fanns ljusglimtar i Tyskland. Andreas Berg på kanten visade att han kommer bli en man för framtiden. Och jag har aldrig sett Rickard Lönn ta för sig som han gjorde. Och jag tyckte att Zachrisson också gjorde en bra insats. Jag var imponerad av hans blick för spelet och snygga passningar.
 
Men sammanfattningsvis så ska vi nog inte ha några större förväntningar på våra landslag i deras kommande mästerskap.
 
Och har inte Axnér blivit lite väl mediatränad? Han har blivit klart mesigare och försiktigare i sina uttalanden. Det är inte likt honom att säga att Sverige har goda chanser att slå Egypten. För något år sedan hade han sagt att Sverige ska vinna klart och att allt skulle vara ett misslyckande.Jag saknar den gamle Axnér.
 
Nu blir det tätt mellan matcherna i Lunds arena. På onsdag möter Lugi-RIK, sen följer derbyt H43-Lugi och så kommer Drott på besök på onsdagen därpå. Härligt med tre matcher på åtta dagar.
 
RIK blir ingen enkel nöt att knäcka för Lugi. Det är det enda lag som klarat av att slå Kristianstad.
 
Hoppas Simon Jeppsson får fortsatt förtroende i Lugi. Grabben kan mycket väl bli något stort.
 
Till sist. Verkligen kul att se Sävehof i damernas Champions League. De gör sannerligen inte bort sig. Det är härligt att se vilken pondus de numera spelar med utomlands. VIlket lyft det hade varit för svensk damhandboll om de gick vidare till slutspelet. Platsen kan mycket väl avgöras på målskillnad så jag hoppas verkligen inte att de snubblar på mållinjen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0