Derby

Nu drar det ihop sig till ett hett derby i Kristianstad. Det lär bli fullt på läktarna och ett jäkla tryck. Men mest av allt så blir det en intressant värdemätare på hur två av årets favoriter står sig. Mitt vinröda hjärta hoppas på vinst men hjärnan tror på Kristianstad. Lugi har inlett lite för knackigt för att jag ska våga tro på en Lugivinst. Men jag önskar av hela mitt hjärta att Lugi får revansch för förlusten borta förra året när jag tyckte att Kristianstad publiken var alldeles för osportslig. Jag har fortfarande inte kommit över att man kunde bua ut Anders Hallberg hela matchen efter det att han slagits ned med en knytnäve av Anton Lindskog. Det finns gränser för hur partiskt en publik kan bete sig. Och inte blev jag mindre upprörd över att efter matchen läsa i Kristianstadbladet att man tyckte att publiken gjort rätt. Men den artikeln plockade man snabbt bort. Det fanns tydligen någon med någon form av omdöme kvar på tidningen.
 
Undrar om det kan bli ett nytt publikrekord idag? Den tillresta lilla Lugiklacken lär inte kunna höras.
 
Känns som om det blir en match mellan den store dansken och Marcus Olsson på ena sidan och Lugis försvar med Jernemyr i spetsen på andra sidan. Hoppas att domarna står emot publiktrycket så att spelarna själva får avgöra matchen.
 
Såg Axnér och Zanotti på stan nyss. De såg sammanbitna ut. Inom parantes så blev jag förvånad över att notera att Zanotti tydligen ensamseglat över Atlanten. Det kunde jag aldrig tro.
 
Har hört de som hävdar att Kristianstads arena är för liten. Och de har ju rätt med tanke på dagens publiksiffror. Men det är nog för tidigt att hävda att arenan är för liten. Man får nog avvakta något år innan man vet om handbollsintresset är kvar för att stanna. Men det känns fullt tänkbart att intresset håller i sig. Kristianstad lär vara en stormakt i svensk handboll ett bra tag till. Det vore konstigt annars med tanke på alla pengar man drar in.
 
Kristianstad återkomst i elitserien har verkligen varit ett lyft för svensk handboll. Det är bara att hoppas att andra klubbar kan haka på och också växa publikmässigt.
 
Till sist. Vem hade trott att laget skulle vara obesegrade efter fem omgångar? Imponerande! Och vem hade trott att Drott bara skulle ha skramlat ihop en enda ynklig poäng? Inte konstigt om paniken börjar sprida sig i Drottleden. Men Drott kommer att få det tufft i år. Man kanske skulle ha tackat nej till spel ute i Europa.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0