Harlem Globetrotters

Såg Sävehof besegra RIK i veckan i en riktigt dålig match. Inte trodde jag då att jag i samma vecka skulle få se en ännu sämre match men det var precis vad jag fick uppleva i gårdagens derbyt mellan H43 och Lugi. Vilken usel match det blev mellan två riktigt dåliga lag. Det var riktigt pinsamt. Men det blev i alla fall två nya poäng till de vinröda och man hänger kvar i toppen trots att framförallt anfallsspelet fortfarande inte fungerar. Vinsten idag kan Lugi till största del tacka målvakten Espen Christensen för.
 
En sak som verkligen förvånar mig är att antagligen de flesta ser att Lugis spel framåt inte fungerar, i alla fall börjar det låta så på läktarna. Och ändå fortsätter Lugis sportchef Emme Adebo envist att hävda att anfallspelet stundtals är lysande. I programbladet jämförde han det till och med Harlem Globetrotters. Han menade att Lugis anfallspar Tingsvall och Roganovic bjuder på en show i klass med dessa basketartister. Jag tappar hakan. Har Emme Adebo totalt tappat omdömet eller är han blind? Det är fullständigt obegripligt och faktiskt riktigt löjeväckande. Tingsvall har varit blek hela säsongen och förutom att Roganovic gjort några matchavgörande insatser i slutet på några matcher så är han inte lika bra som han varit. Men jag tror att texten i programbladet handlar om att Lugi försöker intala sig själv och alla andra att man har fattat rätt beslut trots att mycket pekar på att man är inne på fel spar med Basti. Den här stoltheten och bristande självkritiken är säkert en förklaring till varför Lugi enbart lyckats ta ett enda SM-guld under alla åren, damer och herrar inräknat.
 
Nu är jag rädd att man är på väg att slänga bort tre säsonger. Basti kommer inte att lyckas ta laget till semifinal i år. Och sen får han en säsong till på sig som också kommer att gå åt skogen, Och sen byter Lugi tränare som behöver minst ett år på sig för att bygga upp något nytt, om man nu lyckas göra rätt val av tränare, vilket man inte kan vara särskilt säker på.
 
Så jäkla roligt derby var det som sagt inte. Dålig match, dåliga domare som lyckades hala fram det röda kortet två ganger!! och tyst och glest på läktarna.
 
Var var alla H43:fansen? Eller det finns kanske inte några längre? 
 
Någon som saknar Jernemyr i Lugi förresten? Vilken lysande värvning det var.
 
204 sålda 50/50-lotter när det kommit över 1800 åskådare är dåligt. Vill minnas att Kristianstad ligger närmare en lott per besökare. Men det är ju inte mycket ordning på försäljningen. Vissa matcher ser man inte en enda försäljare.
 
Beutleraffären i förra veckan var ju märklig. Förstår att IFK vill statuera exempel. Det har spekulerats en hel del om varför Beutler behöver pengar. Det har bl a talats om spelskulder. För egen del undrar jag om det har något att göra med skojaren som blåste flera Hamburgspelare på pengar för något år sedan. Har för mig att Hans Lindeberg blev av med i runda slängar 7 miljoner. Undrar vem IFK tar in nu som ersättare,  Fredrik Ohlander? I vilket fall som helst så kommer IFK att tappa i slagstyrka men är antagligen tillräckligt bra ändå för att gå till SM-final. Lite märkligt också att det var en iransk! klubb som pungade ut med pengarna. Finns det verkligen så mycket pengar i iransk handboll?
 
Nu börjar snart dam-EM. Det ska verkligen bli intressant att se det svenska landslaget. Jag tror man kan gå långt även om man har hamnat i en rätt svår grupp. Matcherna mot Brasilien blir intressanta värdemätare.
 
Såg förresten danska BSV i helgen. Det var kul att se tre svenskar på plan. Anders Hallberg, Rickard Lönn och Linus Persson. Av den trion gjorde nog Linus bäst ifrån sig. Han har haft en bra säsong hittills. Rickard Lönn har BSV hämtat från Lemgo eftersom laget är hårt skadedrabbat. När han väl fick spela i lördags så gjorde han några snygga mål. Anders Hallberg får ofta speltid men han har varit lite väl blek i de matcher jag sett. Framförallt är det påfallande hur ofta han blir avblåst för sturmerfoul. Det verkar som om man har en hårdare bedömningsnivå i dansk handboll.
 
Men det är otroligt vad jag saknar Hallberg. Med honom kvar i Lugi hade det garanterat gått bättre för laget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0