Semifinal

Det gick ju vägen för damerna igår. Men efter första halvlek mellan Holland och Frankrike så var jag fortsatt orolig. Fransyskorna var otroligt oengagerade och ändå så låg det en OS-kvalplats i potten. Men Frankrike skärpte som tur är till sig i andra halvlek.
 
Och min magkänsla är att det kanske trots allt var bra att Sverige förlorade mot Montenegro igår. Jag tror att Norge går att slå och att det kanske till och med hade varit svårare att slå Spanien. Jag tycker inte att Norge har varit så oroande bra i EM. Man är definitivt inte lika bra i år som i tidigare mästerskap. Chansen finns definitivt att slå Norge men det krävs antagligen ett bättre målvaktsspel än vad målvakterna hittills presterat.
 
Och i finalen så kan tjejerna få revansch mot Montenegro för jag tror att Spanien förlorar sin semifinal.
 
Jäkligt kul med en framgång för svensk damhandboll. Med tanke på resultaten på ungdomssidan senaste åren så var den ju väntad, men den har dröjt lite längre än vad jag hade trott. En förklaring är att förbundet tidigare valt en linje med alldeles för försvarsfokuserade tränare. Det var först när man hade modet att ta in in en tränare från Danmark med nya idéer och med en vilja till anfallsspel som det lyfte. Till skillnad från 2010 så tror jag att det här laget kommer att ligga i toppen länge till. Skulle jag få önska en sak så är det ett bättre målvaktspar. Johanna Bundsen tror jag kan ta ett steg till men jag är tveksam till Filippa Idéhn. Jag tror inte hon kommer att bli så mycket bättre. Finns det inte några långa målvaktstalanger i Sverige på damsidan som kan ta steget in i landslaget?
 
Jag ser verkligen fram emot landslagets två matcher i helgen. En medalj bör det bli.
 
Och TV4 hänger med och lovar visa fler dammatcher framöver. Bra gjort av TV4. Men så länge Daniel Kristiansson är kvar som kommentator så tar man ändå inte handbollen på fullt allvar. Det är naturligtvis så att han får kommentera handboll eftersom han inte klarar av att kommentera någon idrott överhuvudtaget och då tänker väl ledningen att han gör minst skada i handbollssändningarna. Men det är otroligt nonchalant mot oss tittare. Tänk att han ändå kommenterat handboll i några år nu och ändå inte lyckats lära sig en enda regel! Det är imponerande korkat! 
 
Lika mycket ser jag inte fram emot herrlandslaget i VM. Truppen ser verligen oroväckande tunn ut. Vänster nio är ett skämt. Det kommer att gå åt skogen i VM. Det blir förlust redan i första matchen mot Island. Någon som vågar hålla emot?
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0