Smäll på fingrarna

Klagade senast som vanligt på Lugi och nog lyckades herrarna täppa till truten på mig. Vilken överkörning Drott åkte på under första halvlek! Kul! Och jag tror att Lugi även vinner returen ikväll. Det är egentligen rätt otroligt att Lugi hänger med i toppen med tanke på spelet, men man lär ligga tvåa efter kvällens match. I en serie där alla slår alla (utom Kristianstad som slår alla andra) så kan man tillhöra de fyra bästa lagen utan att spela bra. Och vem vet hur det kan gå i ett slutspel om spelet helt plötsligt skulle börja fungera. Men i ärlighetens namn så tror jag faktiskt fortfarande inte att det blir någon final för herrarna i år. Och inte heller för Lugis damer.
 
Och jag trodde senaste inte heller att damlandslaget skulle kunna hämta hem bronsmedaljerna, men ack så fel jag hade. Nu lyckades man mycket välförtjänt bli trea. Och det är garanterat inte sista gången man kommer att ta medalj i mästerskapen. Jag tror att damerna kommer att tillhöra världstoppen ett bra tag framöver.
 
Såg Guif för en gångs skull förlora hemma igår mot Sävehof. Axnér tyckte att det var en briljant match men det var väl att ta i. Men det var en rolig match att se. Handboll är som bäst när det är jämnt och när lagen verkligen kämpar. Domarparet utmärkte sig genom att blåsa stürmerfoul i Guifs sista anfall. Ett tufft och modigt beslut. Det var helt klart att Sävehof spelaren var först i läget, men nog stod han med en del av fotbladen inne i målområdet alltid. Men jag gillar domarparet Mirza Kurtagic och Mattias Wetterwik. De är bäst i Sverige, men det innebär inte att de är felfria. Det var några mycket märkliga domslut igår. Men det som är bra med paret är att de troligen är de mest objektiva i Sverige. De vågar stå emot publiktryck och de har inte ett behov av att visa sin makt. Här har många andra domare en del att lära. 
 
Från matchen noterade jag också att den fullständigt värdelösa kommentatorn Daniel Kristiansson (förstår inte att Axnér står ut) i ett kort ögonblick av självkritik utbrast att handboll är så svårt att förstå. Detta apropå att domarna tog ner armen för passivt spel efter det att Guif träffat målramen. Jo, vi tittare har länge insett att han inte förstår något som helst om handboll.
 
Var rätt tveksam till Östlunds uttagning i VM-truppen. Men igår visade han varför han platsade i laget. Han är riktigt bra.
 
Idag har Lundaspelen i handboll börjat. Det är så jäkla kul att se alla ungdomarna på plan och ute på stan. Det händer inte så mycket i Lund men detta är en av de få höjdpunkterna under året. Och all heder till Lugi som år efter år lyckas med ett fantastiskt arrangemang. Alla ledare och föräldrar som ställer upp är skälet till min kärlek till Lugi och orsaken till varför jag är så stolt över att vara vinröd. Det kan man kanske inte tro när man läser allt mitt sedvanliga gnäll.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0