En blöt fisk

Kan inte släppa Hellgrens uttalande om Kroatiens Mandalinic. Han var lyrisk över att killen var så mycket Balkan med en blöt handled som var lika blöt som en fisk. Lät rätt kul, tyckte i alla fall jag.
 
Kroatien imponerade förresten igår. Det blir ett tufft motstånd på fredag. Men Sverige var också riktigt bra och bra mycket bättre än vad jag hade trott. Jäkligt kul att se försvarsspelet och det fyndiga anfallspelet. Och visst imponerade Kim Ekdahl du Rietz och Mattias Andersson, men största positiva överraskningen var annars Zachrisson tyckte jag. Frågan är om han inte håller på att konkurrera ut Niclas Ekberg på kanten. Zachrisson är betydligt bättre bakåt och när han även funkar framåt som igår så är han lysande. Zachrisson verkar ju vara förvånansvärt stark. Verkligen kul! Man kan notera att spelarna utvecklas när de blir proffs utomlands. Ekdahl du Rietz, Andreas Nilsson, Jesper Nielsen, Zachrisson alla har de blivit bättre sen de lämnade elitserien. Spelar man så här på onsdag också så slår man Vitryssland även om Siarhei Rutenka skulle dyka upp på plan.Men vad har hänt med Larholm? Han fortsätter att vara vilsen. Och Ekberg verkar också ha tappat en del självförtroende efter flytten till Kiel.
 
Kan inte hjälpa att jag tycker det är kul med mästerskapen. Även om jag tycker att de kommer för tätt och sliter för mycket på spelarna. Redan nu så tackar vissa stjärnor nej till att delta. Håller det på så här så blir det snart som när ishockeyn har sina världsmästerskap. Fattar inte varför man inte spelar mästerskapen vart fjärde år. Det hade ändå blivit tre mästerskap på fyra år.
 
Det ska bli kul att se Österrike mot Danmark ikväll. Jag blev förvånad över storsegern mot Tjeckien. Hur bra är Österrike egentligen?
 
Men hallarna i EM är så där, inte konstigt att Danmark inte haft ett herrmästerskap på länge. Bröndbyhallen känns som en gammal öststatshall. Och finalhallen i Herning är ju inte en riktig idrottsarena. Den ser minst sagt märklig ut. Kan också konstatera att det inte bara är handbollsintresset som är stort i Danmark. Det är definitivt nationalismen också. Det är ju otroligt vad den danska folksjälen njuter av framgångarna. Serberna dristade sig till att kritisera hotellstandarden i Århus, men det uppskattades verkligen inte i dansk media.
 
Inför EM-starten hade jag ett enda önskemål och det var att slippa Daniel Kristiansson som kommentator. Och naturligtvis inledde TV4 med att låta honom kommentera de tre första matcherna. Vilket hån mot tittarna! Mannen saknar inte bara all handbollskompetens, jag är övertygad om att han är rätt korkad också. Vid sin sida hade han Per Johansson och det blev ju en märklig kombo. En som har noll koll på vad som händer på plan och en som fördjupar sig i handbollsdetaljer som måste vara totalt obegripliga för den genomsnittlige tittaren. Men jag gillar ändå att lyssna på Per. Han är lite butter och småsur och retade sig t ex på den isländske målvaktens frisyr. Han gillade inte heller att Niklas Landin pekade finger åt motståndarna och var allmänt sur i söndags. Men i dansk media gillar man att Landin har blivit arrogant. Han försöker väl ta efter Omeyer kan jag tänka.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0