Sommartankar

Så var fotbolls-VM slut och jag kan börja tänka på handboll igen. Vilken skillnad det ändå är mellan fot- och handboll när det gäller uppmärksamhet i media. Det är som natt och dag. Kan inte låta bli att känna ett sting av avundsjuka och det svider att inse att jag gillar en sport som inte många andra gillar eller förstår sig på.
 
Först de svenska landslagen. Båda lyckades kvala in snyggt och prydligt till de kommande mästerskapen. Mest imponerad blev jag av damerna. Vet inte om man redan nu kan prata om en Helle-effekt men det var länge sen tjejerna spelade så bra som de gjorde de sista matcherna. Om man nu undantar spelet i övertal för det var riktigt uselt. Inte saknade jag Linnea Torstensson inte. Det är kul att se hur Sävehoftjejerna vuxit och tagit ett stort steg framåt internationellt. Jag är riktigt imponerad.
 
Våra svenska mästare fick förresten tuffast tänkbara Champions league-lottningar:
 
Grupp C:
Györi Audi ETO KC (HUN)
Viborg HK A/S (DEN)
HC Lokomotiva Zagreb (CRO)
IK Sävehof (SWE)
 
Fast trea i gruppen borde Sävehof kunna bli och gå vidare till mellanrundan.
 
Grupp B:
FC Barcelona (Spanien), KIF Kolding (Danmark), Alingsås HK, Orlen Wisla Plock (Polen), SG Flensburg-Handewitt (Tyskland), vinnare kvalgrupp 3. 
 
Kan aldrig tänka mig att Alingsås går vidare från gruppspelet. Det hade inte heller Lugi gjort med den lottningen men det svider att jag inte fick chansen att se Lugi möta alla dessa stjärnlag på hemmaplan. Det är bara att gratulera Alingsåsborna.
 
Och nu något som gör mig riktigt förbannad! Men inte förvånad så länge internationella handbollen har en ordförande som är korrumperad.
 
Beslutet att slänga ut Australien och ta in Tyskland som wildcard i VM är en ren skandal. Hur fasen kan man sälja ut det sportliga, själva idrottens själ, på det här viset. Jag förstår mycket väl att Tyskland väl är det enda land där det fortfarande finns pengar till handbollen men vad är vitsen att överhuvudtaget tävla om det nu är helt ok att köpa sig till framgångar. Och hur ska man få handbollen att växa internationellt om man vill ge europeiska lag osportsliga fördelar.

Lovade senast att skriva något om Lugi. Det jag hade tänkt att ta upp är Lugis vinglande verksamhet som verkar sakna nödvändig styrsel och Lugis oförmåga att få fler besökar på matcherna. Men det blir inget denna gång heller utan i nästa inlägg. När det gäller oförmåga att locka besökare eller rättare sagt att marknadsföra handbollen så skrev Jan Wifstrand en intressant och läsvärd artikel på YIF: s hemsida. Jag citerar ett stycke:

"Svensk handboll brottas med ett PR- och marknadsproblem som inte fixas till över en natt. Vi har i många år misslyckats med att profitera stort på den starka image sporten har som huliganfri, familjevänlig, rafflande och stämningsskapande. Lägg till det en TV-lämplighet som exploaterats först på senare år, så konstaterar man att potentialen är mycket god.

Vi har sju svenska spelare och en coach i en Champions League-final. Ändå ingen hype.

Vi har ett betydande kommersiellt problem."

Detta gäller handboll i allmänhet och de flesta klubbar i synnerhet. Däribland Lugi. För mig är det oförklarligt att klubbarna inte försöker lära av det drag som det är kring handbollen i Kristianstadtrakten med IFK och beachhandbollen i Åhus.

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0