Lite försenat

Ja, inte blev det ett inlägg i fredags som jag hade lovat. Ber om ursäkt, men det kommer här nu istället.
 
Måste börja med att konstatera att Lugi har haft flyt de senaste dagarna. Först blev man klara för kvartsfinal i EHF-cupen när Hannover slog Csurgoi. Det innebar att matchen mot Ademar Leon var utan betydelse. Sen blev Lugi fyra i elitserien efter det att  Kristianstad först slog Sävehof efter en mäktig avslutning av de orangea och sen följde Drott upp med att plocka en poäng från Sävehof. Nu lär det kanske inte spela någon större roll. Sävehof och Lugi lär mötas i kvartsfinalen, men tungan på vågen kan ju hemmaplansfördelen bli.
 
Mer om Lugi. Johan Zanotti slutar som assisterande tränare för att få huvudansvaret i norska Runar. Jag var tveksam när han började i Lugi eftersom jag tyckte att man anställde honom mer för att hans personlighet än för hans handbollmässiga kunnande. Och handen på hjärtat så jäkla bra gick det ju inte för Lugi när han hade huvudansvaret. Men jag kan tänka mig att han är en bra assisterande tränare. Och undrar vem Axnér tar in nu. Han lär varken ha tid eller tillräcklig kompetens för att vara ensam herre på täppan. Sen tycker jag att Zanotti gjort en skillnad för ungdomsverksamheten i Lugi. Det blir tomt efter honom i ungdomsverksamheten.
 
Apropå ungdomsverksamhet så såg jag UR-programmet om Lugis pedofilskandal i veckan Tyckte visserligen att programmet var lite väl fladdrigt i konturerna. Det handlade mer om det som skedde för 20-40 år sen och om pedofilen än hur man som föreningar ska jobba med problemet. Och det är väl det som utbildningsprogramet borde haft som huvudfokus. Men jag kan konstatera vilken otrolig människa Lugis sportchef Emme Adebo är. Vilken sympatisk och klok människa! Han fullständig utstrålar förtroende! Och tänk att leva handboll på det viset! Vågar inte tänka på hur många timmar han lägger ner på handboll under en vecka. Det som var en otroligt tung period för Lugi när historien blev känd för tre år sen har man genom konstruktivt arbete lyckas vända till något positivt..Tror inte att det finns många föreningar som jobbar lika seriöst och genomtänkt med barn och ungdomar. Det är sånt arbete som gör att det finns täckning för lagets slogan "Lunds stolthet".
 
Och sen har det varit två kvalmatcher för damlandslaget. Samtidigt så har det varit premiär för Thomas Sivertsson som tränare. Det har väl varit både på gott och ont. Tycker att laget har fått upp ett ovanligt högt tempo men det innebär också att det fortfarande blir alldeles för många tekniska fel. Försvarsspelet håller däremot fortsatt hög kvalitet. Men det skjuts alldeles för lite utifrån. Det är kul att konstatera att Linnea Torstensson är bättre än på länge och att Sävehoftjejerna verkligen har blivit bättre under året,. Men jag kan också tycka att man spelade med få spelare. Förstår inte varför Jamina Roberts, Maria Adler och Nathalie Hagman inte fick mer speltid. Kul också att man vågar spelar utan målvakt när man är i undertal. Tycker också att det var märkligt att det var öststatsdomare i båda matcherna. Det är fördel för Serbien att ha rumänska domare hemma och ryska domare borta. Rätt surt att damerna inte vann idag. Då hade det EM-platsen i praktiken varit klar men nu måste man fortsätta att spela om platsen. Tycker att Sverige borde ha avgjort i slutet av dagens match.  Men jag har svårt att tänka mig att Sverige inte skulle bli bland de två bästa i gruppen. Då har man inte i EM att göra.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0