Spillror

Ber om ursäkt för att det varit tyst ett bra tag i den här bloggen. Men ibland så tar jobbet för mycket tid och kraft.
 
Såg två matcher på tv i helgen. Först matchen i lördags mellan Eslöv och Spårvägens damer och sen Lugis herrar mot Drott igår.
 
Tyckte att dammatchen var riktigt kul att se. Eslöv har börjat få fart i framförallt sitt kontringsspel. Så Eslöv är nog på väg uppåt i form. Melissa Petrén i Spårvägen gjorde ingen lysande match, men vilken talang! Bara en sån sak att hon obesvärat byter hand då och då. Det imponerar! Likaså hennes speluppfattning och mognad! Sen kan jag tycka att hon behöver få upp farten lite och bli bättre bakåt. Jag skulle bli mycket förvånad om hon inte blir en landslagsspelare. Sen gillar jag också CassandraTollbring i Eslöv. Gillar verkligen hennes attityd och vilja att gå på mål.
 
Herrmatchen var betydligt sämre och ytterst frustrerande för en vinröd att se. Lugis anfallspel har rasat samman i spillror efter speluppehållet. Fattar inte vad man håller på med och att man inte ens kan plocka fram en kämpaglöd, vilket Tingsvall erkände i en intervju, är märkligt. Att bli bland de fyra bästa lagen är trots allt viktigt så att man får hemmaplansfördel i ett slutspel. Det borde räcka för att motivera.  Igår hade man tur att det blev två poäng. Hade inte Christensen gjort två viktiga straffräddningar i slutet eller om Hallberg inte hade vaknat till liv i andra halvlek så hade det blivit en förlust. Likaså var det ju tur att Simon Jeppson kunde skjuta igenom muren på övertid och fixa segern. Kändes verkligen inte förtjänt! Det här ser inte bra ut inför slutspelet och chansen till guld känns avlägsen. Redan före säsongsstart så tyckte jag att det var fel prioritering av Lugi att värva Jernemyr på bekostnad av ytterligare en nio-metersspelare. Känns ju inte precis som jag hade fel då. Framförallt nu när Tingsvall är helt under isen. Helt otroligt att han några gånger igår inte ens kunde träffa målet från sju meter. Ett enda ynka mål på en hel match är ett klart underbetyg.
 
Då visar istället Simon Jeppson att han går från klarhet. Jag var tveksam till honom i början av säsongen men han går framåt snabbt och visar att han kan mer än att skjuta. Det är inga fel på hans speluppfattning och han fixar fram flera bra passningar. Några kilon till, lite mer erfarenhet och tuffhet så kommer han att bli aktuell för landslaget och proffsspel.
 
Är det förresten någon som kan förklara för mig varför Nemanja Milosevic överhuvudtaget försöker gå med upp i andrafaskontringar? Varje gång ber jag en bön om att han inte får bollen för han gör ju aldrig mål. Man kan lika gärna ge motståndarna bollen som att passa Nemanja. Resultatet skulle bli det samma.
 
I veckan har vi två intressanta matchern i Arenan. Först kommer Sävehofs damer på besök och lär väl ha lekstuga med Lugi. Och sen är det derby mellan Lugi och H43. Ett H43 som jag tycker har spelat upp sig under säsongen. Spelar Lugi som man gjorde mot Drott så kommer H43 att vinna precis som man gjorde mot Malmö. Vågar man hoppas på att det kan bli 500 åskådare mot Sävehof och 1800 på läktarna i derbyt? Publiktillströmningen är ju inte så lysande i Lund. Men det är den ju inte någon annanstans heller, Kristianstad undantaget. Men handbollen får delvis skylla sig själv. Man behöver kanske inte lägga matcher som krockar med andra sporters landskamper. Och man skulle ju kunna tänka sig att göra det lite festligare på matcherna eller varför inte rent av marknadsföra matcherna? Kristianstad har i alla fall börjat göra reklam för sig på tv. Känns ju som ett nytt grepp men de hade väl å andra sidan inte haft problem med att fylla arenan utan reklam.
 
Skövde vann den viktiga streckmatchen mot Ystad i helgen. Det är de två lag som varit årets besvikelse. Men Skövde verkar äntligen vara på gång och lär slippa att kvala. Det lag som också slipper kvala tror jag trots allt blir Drott. Övriga kvallag blir därmed H43 och Önnered. Rimbo har lekt färdigt och åker ut.
 
Ett kvalspel är intensivt och nervöst men jag tror att elitserielagen kommer att klara sig kvar. Men hade jag varit sportchef i Ystad eller H43 så hade jag varit rejält orolig.
 
Ricoh lär däremot gå direkt upp. Det ska bli intressant att se hur de kommer att klara sig nästa år. Jag tillhör dem som hoppas att handbollen sprider sig även till öst och norr, så för mig får de gärna klara sig kvar.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0