Snart dags för final

Det är en overklig känsla att sitta här några dagar före SM-finalen och veta att Lugis herrar har nått dit. Vi Lugifans är verkligen inte bortskämda med finalplatser (även om damerna har varit i två stycken de två senaste åren). Jag tror att de flesta hemmafans delade känslan ÄNTLIGEN i fredags. Det var så befriande att Lugi lyckades ta sig till final. Men det var antagligen tur att inte Peter den Store var på plats, annars vet man inte hur det hade gått.
 
Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte någon gång under säsongen trodde att Lugis herrar skulle nå finalen. Det var först inför semifinalmatch fyra som jag tänkte att det här kan nog ändå gå vägen. Jag hade däremot under året varit rätt säker på att Lugis damer skulle nå finalen. Så fel man ändå kan tro.
 
Det har varit en större debatt lokalt om en företeelse som kallas för Brytfest. Det handlar om ett antal vilsna idioter till ungdomar som försöker förändra samhället genom att bryta sig in i lokaler och nu senast under festliga former vandalisera ett kulturhus för unga. Publiktrycket under Kristianstadmatchen fick mig att undra om det inte var en brytfest i det sk Biblioteket. Det var en unik känsla att se en nästan fullsatt arena med fantastiskt tryck. Det får vi nog tacka Kristianstadpubliken för. Utan dem hade det varken blivit publikrekord eller den festliga stämning som blev. Jag har varit rätt kritisk mot Kristianstadfansen men jag tycker att de tog motgången på ett snyggt sätt. Jag blev till och med kramad av en IFK:are, som önskade mig lycka till i finalen.
 
Nu blir det alltså Alingsås och Lugi som möts. Frändesjö menade att Lugi är favoriter, men jag tycker att det känns helt öppet. Tror faktiskt att Lugi får svårare för Alingsås än vad de hade haft mot Guif. Frågan är om Lugi lyckas ladda om efter glädjeruset i fredags. Om man vill gå för guldet eller är nöjda med finalplatsen? Undrar också hur många Lugifans som tar sig till Malmö? Det är ju inte långt dit och det väntas regn under dagen så det borde kunna bli några tusen vinröda på läktarna. Hoppas också att de Kristianstadfans som ändå tar sig till Malmö också stöttar sina skånska bröder.
 
Lugi hade chansen till två finalplatser men damerna fick ge sig mot Skuru. Sett över finalserien så har Skuru varit det bästa laget så det kändes trots allt rättvist att Skuru vann. Det är bara att konstatera att när Anna Olsson och Nathalie Hagman inte är i form så får Lugi svårt att vinna. Lugi hade inget skytte utifrån och Skuru kunde enkelt backa hem och stoppa alla genombrott. Och sen när Skurus målvakt dessutom var bättre än Lugis så var Lugi chanslöst. Clara Monti Danielsson var ledsen efteråt men får trösta sig med att hon blivit uttagen i landslaget.
 
Hur går då finalerna? Damernas vinns naturligtvis av Sävehof. Och jag tror faktiskt att Lugi vinner herrarnas.
 
Efter finalerna så tänkte jag försöka summera säsongen. Och antagligen också försöka ge mig på att summera den här bloggen. Ska jag verkligen fortsätta att blogga?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: LUGIKLACKEN

FORZA LUGI! HELA VÄGEN ENDA IN I KAKLET! VISA HJÄRTA LUNDS KOMMUN

2014-05-23 @ 09:43:48
Postat av: Bigge

Tycker absolut att du skall fortsätta.
Din blogg är läsvärd även om jag inte tycker att du skall kalla folk för idioter, vilsna kan jag hålla med om.

2014-05-23 @ 10:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0