Fredag

Roger Blomqvist har avlidit i veckan. Tråkigt. Känns lite konstigt att tänka sig handbollssändningar i statskanalerna utan honom. Fast å andra sidan så lär det ju inte bli så mycket handboll i SVT. Lite skäms jag för att jag gått hårt åt Roger i den här bloggen, men sista åren blev jag lite snällare när jag insåg att han trots allt inte var landets sämste handbollskommentator.
 
Efter matcher mot Guif och Sävehof kan man konstatera att Ricoh är bra. Slutspelsplatsen är helt klart möjlig.
 
Kristianstad tog första segern igår men annat var ju inte att vänta när man mötte det tippade bottenlaget. Kristianstad kommer med tiden. Tror att alla nya spelare gör att det tar ett tag innan laget är samspelat.
 
Lugi har inlett med två raka derbysegrar och det är ju roligt. Men anfallsspelet går precis så mycket på styltor som jag misstänke skulle ske när Anders Hallberg försvann. Att det har blivit två segrar beror på individuella prestationer och i Kristianstadmatchen på att motståndarna inte var i form och i Ystadmatchen på flyt. Första förlusten kommer snart om man inte får ordning på anfallsspelet.
 
Ystad igår var en positiv upplevelse. Borta var förra årets gamnackar. Igår sprudlade laget av vilja och energi. Det var kul att se. Och Ystad har kanske gjort den bästa värvningen av alla. Anders Persson i mål är lysande. Vilken återkomst till elitserien! En liten rolig detalj i går. Anders Persson gick fram och kaxade med Jacob Wickman-Modigh. För en gångs skull såg då Anders liten ut. Det kan inte hänt många gånger i hans liv.
 
I somras satte sig som bekant Lugis ledning ned i två dagar för att komma på nya sätt att öka publikantalet. Lite spänd var jag på att se vilka nyheter Lugi skulle bjuda på när det gäller att locka publiken till matchen och sen underhålla dem. Men naturligtvis blev det ingen skillnad. Vilken besvikelse! Ingen marknadsföring av matchen och matcharrangemang i samma hjulspår. 1400 i en premiärmatch mot Ystad är uselt. Vad pratade man egentligen om under de två dagarna? Blev slutsatsen verkligen att allt var bra som det var och att inget behövde göras annorlunda? Fattar som vanligt ingenting. Hur svårt kan det vara?
 
Men all heder till de som var på plats. Det var ovanligt bra stämning. Och någonstans känner jag att det har hänt något med publiken. Det hejas mer och mer för varje år. En ny anda börjar sprida sig så sakta på läktarna. Om det fortsätter så kan det bli riktigt roligt att se handboll framöver trots Lugis oförmåga att skapa stämning.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0