Rysare

Det var nära att det blev en blytung annandag påsk i förrgår.
 
Först förlorade Lugis damer en jämn match mot Skövde. Tungan på vågen var Grubbström i Skövdes mål som knäckte Lugis kantspelare. Fortsätter hon att spela på det viset så kan mycket väl Skövde slå ut Lugi men jag tycker fortfarande att Lugi är favorit till att ta semifinalplatsen.
 
Sen var Lugis herrar nere i brygga och borde ha förlorat. Ystad lyckades verkligen totalt neutralisera Lugis anfallsspel i början av matchen. Men Lugi visade återigen att laget inte viker ner sig så lätt. Hur många jämna matcher har inte Lugi vunnit i år? Laget har ett antal rutinerade spelare som tar ansvar och visar vägen när det behövs. Nemanja Milosevic har varit riktigt bra de senaste matcherna och det var inget undantag i måndags. Undrar om han någonsin varit bättre? Både Roganovic och Gudmundsson visade också rutin i slutet av matchen. Men mest imponerad blev jag ändå av Simon Jeppson som trots allt är matchotränad men ändå var den som mest bidrog till att Lugi kom tillbaka. Han funkade förvånansvärt bra i en ovan roll som mitt nia och det måste vara skönt för Lugi att ha en spelare som kan göra enkla mål. Det är inte alla som kan göra mål från 12-13 meter utan några större problem.
 
Den här kvartsfinalen känns väldigt öppen. Vilken skillnad det är på Ystad i år jämfört med förra året. Det lär bli lika tufft och jämnt i morgon. Och hela kvartsfinalen känns lika öppen. Det blir tillfälligheter som avgör.
 
Hammarby lyckades vinna hemma mot Kristianstad. Jag upphör inte att bli imponerad av Hammarby. Det finns inget lag som går säkert i Eriksdalshallen. Och vilken fantastisk lirare Pujol är! Jag hade gärna sett honom i Lugi men han verkar inte vilja lämna Hammarby. Nu är jag ändå säker på att det blir Kristianstad som går till semifinal. Har svårt att tänka mig att Hammarby kan vinna borta mot Kristianstad.
 
Guif och RIK går väl antagligen också till fem matcher. Guifs europaspel riskerar att sätta käppar i hjulet för en semifinalplats. Vågar inte tippa vinnaren här.
 
Alingsås behöver dock bara tre matcher för att gå till semifinal. Kan det bli ett andra raka guld i år?
 
Staffan Olsson säger sig vara osäker till att fortsätta i landslaget. Högre lön som klubbtränare utomlands lockar väl. Men oavsett detta så är det kanske dags för nya krafter och nya impulser. Jag har inget emot ett byte.
 
Och så tycker jag det är riktigt tråkigt att Ida Odén väljer att sluta med handbollen. Hon hade flera år kvar på elitnivå. Någon gång borde alla spelarförluster innebära att Sävehofs dominans bland damerna bryts. Det vore verkligen imponerande om laget kan fortsätta att vara i topp. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0