Kärleksförklaringar

Så var denna omgång av Lundaspelen genomförda. Jag blev återigen påmind om hur mycket jag älskar Lundaspelen, handboll och Lugi. Det är svårt att motstå alla känslor som spelarna visar på plan: glädje, förtvivlan, ilska, stolthet. Jag kom på mig själv att flera gånger bli rörd. Det är så jäkla härligt med ungdomshandboll. Och det är imponerande att Lugi så proffsigt år efter år arrangerar en turnering med i princip lika många deltagare som ett vinter-OS. Verkligen hatten av! Turneringen växer hela tiden och arrangemanget blir hela tiden förbättrat. Det enda som störde mig i år var att båda speakrarna i finalspelet gav sig på att prata en slags hitte-på danska. Det blev bara löjligt. Ska man försöka vara gästvänlig mot de danska lagen så kan man åtminstone försöka prata någon form av danska och inte bara förvränga svenska ord med ett slags danskt uttal. Hur svårt är det t ex att lära sig de danska räkneorden?
 
Och jag blev verkligen imponerad av HIK från Hellerup i Danmark som vann klassen för 16-åriga tjejer. Vilket lag! De vann väl alla matcher två siffrigt. Frågan är om det inte är det bästa lag jag någonsin sett i sin åldersklass.
 
H43 må ha gått i konkurs men ungdomssidan är stark. I Lundaspelen nådde man fem finaler varav tre guld. Att jämföra med Lugis tre finalplatser varav ett guld. Men frågan är ju också hur mycket H43 hade toppat sina lag?
 
För handbollens skull hoppas jag att H43 kan leva kvar. Jag tror att konkurrensen mellan de olika lagen gynnar handbollen som helhet i Lund.
 
Det varit dubbelmöte mellan Lugi och Västerås i damernas elitserie. Lugi vann båda. Och trots att jag tycker att Lugis anfallsspel haltar så är man lite smartare och lite skickligare än Västerås så segrarna var rättvisa.
 
Såg förresten Randers möta Midtjylland i danska ligan igår. Johanna Westberg gjorde nio mål för Randers som också vann matchen. Westberg var riktigt bra. Angelica Wallén spelade också en fullt godkänd match trots att hon några dagar tidigare fått veta att Randers inte tänkte förlänga kontraktet med henne. Proffsigt gjort att ändå gå in och göra sitt bästa. Midtjylland kändes ringrostiga men så hade de ju haft flera spelare med i EM.  
 
Under tv-sändningen så spekulerades det i vem som skulle ersätta Jan Pytlick som fick sparken efter EM. Under diskussionen visade man Helle Thomsen i bild. Hoppas verkligen inte förbundet släpper henne om det skulle vara så att hon är aktuell att ta över det danska landslaget. För hon är säkert en av kandidaterna men jag tror att favoritkandidaten är Morten Soubak, som tränar Brasilien. Jan Pytlick avgick för övrigt inte utan att ge en känga åt det danska förbundet och sportchefen Ulrik Wilbek. Han klagade på bristande stöd från förbundet och att Wilbek som sportchef ännu inte gjort någon skillnad.
 
Och som sagt nu laddar vi för herrarnas VM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0