Skilda världar

Såg Lugi besegra Drott i kväll. Det blev som väntat en enkel resa för Lugi. Drott är ett lag i spillror och det gör nästan ont att se. Detta anrika lag löper stor risk att åka ur elitserien och med tanke på klubbens dåliga ekonomi kan det dröja innan man kommer tillbaka.
 
I toppen av elitserien och i toppen ekonomiskt ligger IFK Kristianstad. Man kommer att dominera svensk handboll många år framöver och nu börjar man också utmana i Europa. Var ska det sluta? Tänk att ett svenskt lag kan besegra Rhein Neckar Löwen! Jag är imponerad och glad. I elitserien hejar jag på alla lag som möter IFK men när laget är ute i Europa så hejar jag helhjärtat på IFK. Det finns säkert många som är avundsjuka på eller är oroliga för IFK: s framgångar men jag har svårt att tänka mig annat än att lagets framgångar gynnar svensk handboll.
 
I skuggan av Kristianstad så har Ystad också gått vidare i EHF-cupen genom att slå ut Permskie Medvedi. Det var också bra gjort och glädjande. Alingsås däremot borde ha slagit ut TSV St. Otmar. Det kändes rätt onödigt att man inte kunde avgöra på hemmaplan. Men om inte ens 1000 åskådare orkade komma till Estrad för att stötta sig lag så finns det kanske ingen anledning att spela internationellt.
 
Men man kan konstatera att svensk elitserie har närmat sig Europa och det är också något som kommer att gynna svensk handboll.
 
Till sist. Det har varit ovanligt roligt att gå på Lugis matcher i år. Det har varit fullt på läktarna, bra stämning och nya grepp när det gäller arrangemanget. Lugi är på rätt väg, men idag var det ett bakslag, 1066 åskådare är riktigt dåligt.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0