Äntligen

Så där i slutet av maj så brukar jag alltid vara mätt på handboll. Men det är ju märkligt hur sugen jag har hunnit bli  varje gång det närmar sig elitseriestart. Idag känner jag mig nästan som en galopphäst strax före start. För idag så kör äntligen säsongen igång.
 
Eller så kan man säga att säsongen startade igår med elitserieupptaktsmötet. Och det startade ju med en smäll kan man säga när Axnér tände till. En lite märklig händelse som säger något om samarbetsklimatet inom elithandbollen.
 
Hur går det då för elitserielagen? När det gäller herrarna så lär det bli tre skikt. De översta sex kommer att vara i en klass för sig.Sen följer det fem lag där det blir jämnt mellan lagen och där det är svårt att gissa vilket lag som hamnar på vilken position. Och längst ner hamnar tre lag. Så här är mitt tips;
  1. Kristianstad
  2. Ystad
  3. Alingsås
  4. Guif
  5. Sävehof
  6. Lugi
  7. RIK
  8. Hammarby
  9. Drott
  10. Skövde
  11. Malmö
  12. Ricoh
  13. Karlskrona
  14. Aranäs
När det gäller damerna så går det så här:
 
  1. Skuru
  2. H65
  3. Sävehof
  4. Skövde
  5. VästeråsIrsta
  6. Heid
  7. Lugi
  8. Team Eslöv
  9. Spårvägen
  10. Önnered
  11. Kristianstad
  12. Hellton
 
Jag tror alltså att Sävehofs dominans kommer att brytas i år. Men vem vet? Det kan ju bli en SM-final även i år, en serieseger tror jag inte att det blir. Kul också att Kristianstad även fått ett damlag. Undrar om de orangea pengarna även kommer att räcka till ett damlag i toppen.
 
Son vinröd supporter är det lite surt att inse att de föregående årens topplaceringar för Lugis herrar och damer inte upprepas i år. Men vi får väl vänja oss vid att Lugi inte längre har samma ekonomiska muskler för att värva spetskompetens.
 
Jag har inte blottat på ett bra tag nu. Men kommer trots allt att fortsätta med några inlägg i månaden under säsongen. Ska försöka lyfta mig från det lokala och mer titta ut i hela Sverige.
 
Sitter här och tycker att jag antagligen gått lite väl hårt åt Lugi de senaste åren. Det ska bli ändring på detta. Det är lätt att glömma att Lugi har så mycket som är bra. Man har en fantastisk värdegrund som man också verkligen försöker leva efter. Och en fantastisk ungdomsverksamhet. I Lugi försöker man undvika mobbning och tidig utslagning samt man försöker behandla killar och tjejer lika. Det är det inte alla klubbar som gör. Eller förbundet för den delen.
 
Hur fasen kunde förbundet släppa Helle Thomsen? Och hur kan man ta in Tomas Westerlund som ersättare. Han har väl aldrig har lyckats som tränare? Jag blir riktigt irriterad. Så mycket talang som Sverige har just nu på damsidan har vi aldrig haft. Det finns alla förutsättningar till att få ett landslag som kommer att tillhöra världstoppen i flera år framöver. Och så håller man på att sumpa chansen! Helt otroligt!
 
Nu är det snart dags för derbypremiär i Arenan! Det ska bli jäkligt kul!
 
 
 
 
 
 

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0