Nu kör det igång

Det var ett tag sedan jag skrev något i den här bloggen. Vet egentligen inte hur jag vill göra framöver men än så länge vill jag inte lägga ner bloggen. Ska istället försöka börja skriva lite oftare och lite mer regelbundet.
 
Först några ord om OS.
 
Handbollsmässigt är OS kul. Det är ju en turnering som verkar betyda mycket för de flesta spelare. Och jämfört med VM så håller OS en högre klass. Kul också att det både är dam- och herrmatcher samtidigt.

Skönt att både Norges OS-dominans på damsidan och Frankrikes på herrsidan bröts. Rysslands damer spelar rolig handboll nu förtiden och var verkligen värda guldet. Danmarks guld på herrsidan var lite mer överraskande. Jag trodde att Tyskland eller Frankrike skulle ta hem guldet. Danmark verkar ju inte lika harmoniska som förr och har tappat lite i kvalitet. Men tydligen så orkade inte Frankrike att ställa om efter semifinalen mot Tyskland.

Jag hade vissa förväntningar på Sveriges damer. Trodde före OS att de skulle spela om medaljerna. Och man inledde också bra men tappade både energi och spel allt eftersom. Det kan man ju fundera på hur det kunde bli så. Tycker det kändes som om Signell blev mer och mer förvirrad och handlingsförlamad ju längre in i turneringen man kom. Han bytte runt utan att hitta en uppställning som fungerade och som han trodde på. Det var också ett antal spelare som inte var helt i toppform. Några exempel: Linnea Tortstensson var blek framåt. Frågan är om hon inte enbart ska spela försvar. Bella Gulldén var sämre nu än i våras. Det kändes tunt på högernio och kanske borde Signell låtit Hagman spela ännu mer där istället för på kanten. Filippa Idehn däremot var en positiv överraskning. Har aldrig sett henne bättre.

Herrarna hade jag däremot inga större förväntningar på men lyckades ändå bli besviken. Att komma 11:a efter både Tunisien och Argentina är dåligt. Här var det ännu fler spelare som var ur slag: Kim Andersson var dålig/feg, han har nog gjort sitt i landslaget trots allt. Jim Gottfridsson var helt ur slag och var helt under isen mot Slovenien och Polen. Andreas Nilsson missade ovanligt många frilägen. Lukas Nilsson försvann efter fotskadan som kom redan efter någon minut i första matchen mot Tyskland. Mattias Andersson fick för mycket speltid trots att han inte var i form. Bäst i laget var Johan Jacobsson och Tobias Karlsson. Jag tror att man hade kunnat lägga till Appelkfksf till bästlistan om han hade fått chansen.

Som vanligt när det är VM eller OS så blir domarnivån rätt ojämn. Vissa domare borde inte få döma. Tyckte att herrarna blev hårt drabbade av de iranska domarna i matchen mot Egypten.

Nu kör äntligen handbollsligan för herrar igång. Det känns alltid som en lång väntan efter SM-finalerna men tiden går trots allt rätt fort.

För egen del så tror jag inte så mycket på Lugi. Tycker också att Axnër ser pressad ut på stan. Ska det gå bra för Lugi krävs att Simon Jeppsson och Alfred Jönsson lyfter. Men jag undrar om Simon har psyket och om Alfred fortfarande är för ung. Men med lite flyt så kan man nog gå till slutspel.

Topp fyra tror jag blir Alingsås, Malmö, Kristianstad, och Sävehof. Men inte nödvändigtvis i denna ordning.Ska bli intressant att se hur Kristianstad lyckas ersätta alla spelare som lämnat laget. Kan bli tufft.

Vem som tar hem guldet ser vi i maj.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0