El Clasico

I onsdags var det vad Lundaborna kallar El Clasico, dvs derbyt mot Ystad IF. Denna gång vann Ystad. Matchvinnare var som många gånger förr Ystads målvakt Anders Persson. Men denna gång behövde han inte göra särskilt många räddningar. Lugis respekt för honom var istället så stor att hemmaspelarna valde att skjuta utanför målet. Jag vet inte hur många gånger Lugispelarna sköt ovanför ribban.
 
Lugis matchvinnare från derbyt mot Malmö, Alfred Jönsson, var blekare mot Ystad. Men annat var ju inte att vänta. Den urladdningen Alfred gjorde mot Malmö var nästan omänsklig.
 
Ystad fjärrstyrdes under matchen. Ystads assisterande tränare pratade ständigt i telefon med någon på läktaren. Han fick upplysningar som han förmedlade till tränaren. Misstänker att det var Alexander Borgstedt som satt på läktaren och gav direktiv. Vet inte om jag sett detta tidigare i elitserien.
 
Men matchen var trots allt jämn. Och Lugi hade länge häng på Ystad. Vid ställningen 21-22 så satte Lugi ett skott i nederkanten av ribban som studsade ner vid mållinjen. Domarna valde att döma att bollen inte var inne, men frågan är om de hade rätt. Jag tyckte den var inne. Kvittering där hade säkert gett Lugi ett momentum som kunde lett till vinst. Men i ärlighetens namn så tycker jag att Ystad var lite hetare hela matchen så vinsten var trots allt rättvis.
 
Har sett två matcher i tyska ligan i veckan. Först såg jag RNL krossa Hannover. Appelgren gjorde en bra match. Något som han numera alltid gör. Han gjorde dessutom två mål. Tollbring fick dock ingen speltid. I går såg jag Kiel vinna borta mot Erlangen. I Kiel fick Ekberg, Nilsson och Frend Öfors speltid. Frend Öfors fick dock inte många minuter. Men det känns fortfarande som om Lukas Nilsson inte riktigt fått tillbaka sitt självförtroende. Marcus Enström i Erlangen fick däremot mycket speltid och skötte sig alldeles utmärkt.
 
Och tänkt att Malmö slog Kristianstad! Det trodde jag aldrig skulle kunna inträffa.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0