Lever

Nä, jag har inte gått och dött. Har bara blivit otroligt slö och slapp. Det är därför det inte skrivits något i den här bloggen på länge, trots att jag hade tankar i höstas på att vara mer aktiv. Ja, snacka går ju! Men nu fick jag ett mail från nån dag sedan från en läsare som saknade lite slutspelsgnäll. Så då vaknade jag till liv igen. Nu ska jag försöka att blogga fram till SM-finalerna. 
 
SM-finalerna vara eller inte vara har ju diskuterats ett tag. Många klubbar vill att finalerna ska avgöras i bäst av fem matcher. Skälet till det är främst ekonomiskt. Man vill ha mer publikintäkter. Men jag tror att "storklubbarna" också vill undvika skrällar i en SM-final. När allt hänger på en match så kan vilket lag som helst förlora, tom Kristianstad, men om det avgörs i minst tre matcher så blir det svårt för något lag att slå Kristianstad. Jag vill gärna ha kvar SM-finalerna i nuvarande form. Hur kul är det om samma lag vinner år efter år? Sen tycker jag att en enda avgörande SM-final blir mer spännande och underhållande. Och hela konceptet, inramningen, blir också roligare. Nu lär det förstås inte bli som jag vill utan det lär väl bli en återgång till ett finalspel i bäst av fem. 
 
Även om det var väntade lag som gick till slutspel både på herr- och damsidan så finns det ändå vissa överraskningar.
 
Om vi börjar med Lugis herrar så trodde jag inte före säsongen att de skulle bli bland de fyra bästa i serien. Än mindre att de skulle gå till semifinal efter att ha besegrat RIK i tre raka matcher. Verkligen överraskande och kul för en vinröd. Framgångarna beror på ett sedvanligt bra försvarsspel, ett bra målvaktspar där helt plötsligt Cavar blommat upp, samt en Alfred Jönsson som verkar outtröttlig framåt. En finalplats är inte helt otänkbar. 
 
Lugis damer har också spelat upp sig under säsongen. Jag är fortfarande inte övertygad om att Brljevic verkligen är rätt tränare för damerna men försvarsspel kan han lära ut. Om damerna lyckas hålla sig skadefria och även sätta upp ett fungerande anfallsspel så borde de kunna gå till final. Men jag tycker att man har en ojämn trupp så det känns trots allt rätt ovisst. Det finns några spelare som inte håller tillräcklig klass. 
 
Och så gläds jag över att Malmö äntligen gått till semifinal några år senare än vad man hade som målsättning för något år sedan. Malmö har också en tunn trupp, men utan skador så har de ett lag som kan slå vem som helst. Ska bli spännande att se hur långt laget går i år. Och om det kan skapa någon form av publikintresse. Men det är ju svårt nu när det går bra för Malmö Redhawks också. 
 
Visst var det både roligt och förvånande att Guif lyckades vinna en match mot Kristianstad. Helt klart sliter det att spela i Champions League också. Men inte lär Guif vinna fler matcher denna säsong. 
 
Sen har Ystad överraskat med att spela jämnt med Alingsås. LIte oflyt har allt Ystadborna haft. Nu tror jag det blir tufft att slå ut Alingsås, även om Alingsås är sämre i år. 
 
Det är svårt att gissa vilka som blir finallagen. Det beror på vilket lag som Kristianstad möte i semi. Väljer de Malmö i semi så blir Kristianstads finalmotståndare Alingsås. Väljer de Lugi så tror jag Kristianstad får möta Malmö i en final.
 
På damsidan har jag svårt att tänka mig att H65 missar årets final, men vilket lag blir motståndare? Min slant går till Skuru. 
 
Nu lite gnäll, även om det inte är slutspelsgnäll. Förstår inte varför Henrik Signell får så mycket beröm. Det gick varken bra för landslaget i hemma-EM eller OS. Och jag tycker att man borde ha tagit medalj i VM. Men lagets formkurva gick neråt under hela turneringen. Jag ser fjärdeplatsen som ett misslyckande. Och nu lär man inte vinna årets kvalgrupp efter storförlusten borta mot Serbien där Signell coachade mycket märkligt. Varför gå runt på hela laget när vissa spelare inte hade dagen? Nu lär man få en tuffare grupp i EM.  Jag vet inte, men jag tycker att Signell verkar ha svårt att fatta rätt beslut under press. Till skillnad från herrarnas Kristján Andrésson så verkar inte laget lyfta under hans ledning. 
 
Det ska förresten bli intressant att se herrarna i dubbelmötet mot Kroatien i veckan. Håller EM-formen i sig? Och visst borde man kunna slå ut Nederländerna i det avgörande play-off spelet i juni. 
 
Avslutningsvis kan jag konstatera att domarstandarden i Sverige är ojämn. Några av de domarpar som nu visat upp sig i slutspelet är inte särskilt bra. Vissa har varit direkt inkompetenta medan andra otroligt irriterande. Frågan är om inte bröderna Gomér är de som retar upp mig mest. Jag tror inte att jag någon gång sett en match där bröderna har dömt där inte tränare, spelare och publik har hamnat i uppror. De är så otroligt osmidiga, inkonsekventa och petiga. Det är inte kul att som publik gång på gång behöva bli förbannad. En dålig dag kan alla ha, men vad ska man säga när brödernas samtliga dagar är dåliga???
 
Och varför får Ola Lindgren och Magnus Wieslander gnälla mer på domarna än vad andra får? När ska de sluta särbehandlas? 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0