Partille Cup

Nu är det dags för världens största och roligaste handbollsturnering, Partille Cup, som dessutom fyller 40 år i år. Det är en tävling som förgyllt många somrar för mig. Oavsett väder och vind så har det varit fantastiskt roligt att se alla dessa  ungdomar från hela världen spela handboll. I ärlighetens namn så har jag ibland också sett mindre trevliga saker: ledare som slår sina spelare, ledare, spelare och åskådare som lynchar domare, gråtande och förtvivlade spelare. Men de positiva sidorna överväger totalt.

Och tävlingens fakta imponerar: 16 500 deltagare, representerande 925 lag från 49 länder. Det är nästan OS klass på det. Och att tävlingen fungerar välsmort är också riktigt imponerande.

Det finns de klubbar som inte förstått värdet med Partille Cup. I Lugi åker alla ungdomslag dit, medan t ex grannen H43 bara skickar några få. Egentligen helt obegripligt. När det bara är 30 mil till världens största turnering och en chans att få möta människor från hela världens så förstår jag inte hur man kan stanna hemma. Det säger något om synen på ungdomsverksamhet. Ungdomsverksamhet handlar inte bara om handboll, utan lika mycket om det sociala och att växa som människa. Det handlar om minnen för livet.

Kommentarer
Postat av: Mitt6

Att grannklubben inte åker till PC kanske är en fråga om ekonomi. Glöm inte att Lugi bor och deltager gratis i PC. Alltså inte en fråga om synen på u-verksamhet.

2009-06-27 @ 17:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0