Ungdomsverksamhetens betydelse
Jimmy Jansson sa efter vinsten igår något i stil med: "Många sluter upp nu eftersom grannen spelar. Eller nån släkting, eller nån du går i skolan med. Det känns mer genuint när vi kör med folk här ifrån stan." Detta apropå att publiksiffrorna ökat. GUIF lyckades ju få högsta snittet i elitserien. Han snuddar vid ett ämne som jag lovat ta upp.
Ofta säger man att ungdomsverksamhetens största betydelse är att skapa elitseriespelare. Ofta hör man, t ex som hos GUIF nu för tiden, att det är mer ekonomiskt lönsamt att låta ungdomsspelarna gå upp i A-laget istället för att värva spelare utifrån. Och det är ju rätt, men det finns även andra viktiga aspekter på ungdomsverksamhet, som konstigt nog inte brukar nämnas.
Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan ungdomsverksamhetens storlek och publiksiffror. Och det finns garanterat också ett samband mellan ungdomsverksamhetens storlek och sponsorintäkter.
1. Publiksiffror. Visst är det som Jimmy säger. Det är roligare att se ett lag där man känner någon av spelarna eller åtminstone vet vem det är. Som åskådare har man ett stort behov av att kunna identifiera sig, att känna sig som en del av laget.
2. Sponsorintäkter. Ju större ungdomsverksamhet desto större chans är det att klubben stöter på någon som har kan sponsra. Och dessutom är det ju mycket lättare att punga ut med slantarna som sponsor om ens egen dotter eller son tränar i klubben.
Dessutom samverkar dessa samband så om man har höga publiksiffror så får man också mer sponsorintäkter. Det här är självklara saker och ändå verkar många klubbar inte fatta sambanden.
Några exempel:
Så länge som H43 har en mindre ungdomsverksamhet än Lugi eller så länge man hellre väljer att importera spelare från fd Jugoslavien än att satsa på egna talanger så kommer de aldrig att kunna få samma sponsorintäkter eller publiksiffror som Lugi.
Och RIK:s policy att satsa på värvningar i ungdomsåren isället för en gedigen ungdomsverksamhet straffar sig. Man saknar en bra grund för att få både publik och sponsorpengar.
Så frågan alla klubbar bör ställa sig är: Har vi råd att inte satsa på ungdomsverksamheten?
Ofta säger man att ungdomsverksamhetens största betydelse är att skapa elitseriespelare. Ofta hör man, t ex som hos GUIF nu för tiden, att det är mer ekonomiskt lönsamt att låta ungdomsspelarna gå upp i A-laget istället för att värva spelare utifrån. Och det är ju rätt, men det finns även andra viktiga aspekter på ungdomsverksamhet, som konstigt nog inte brukar nämnas.
Jag är övertygad om att det finns ett samband mellan ungdomsverksamhetens storlek och publiksiffror. Och det finns garanterat också ett samband mellan ungdomsverksamhetens storlek och sponsorintäkter.
1. Publiksiffror. Visst är det som Jimmy säger. Det är roligare att se ett lag där man känner någon av spelarna eller åtminstone vet vem det är. Som åskådare har man ett stort behov av att kunna identifiera sig, att känna sig som en del av laget.
2. Sponsorintäkter. Ju större ungdomsverksamhet desto större chans är det att klubben stöter på någon som har kan sponsra. Och dessutom är det ju mycket lättare att punga ut med slantarna som sponsor om ens egen dotter eller son tränar i klubben.
Dessutom samverkar dessa samband så om man har höga publiksiffror så får man också mer sponsorintäkter. Det här är självklara saker och ändå verkar många klubbar inte fatta sambanden.
Några exempel:
Så länge som H43 har en mindre ungdomsverksamhet än Lugi eller så länge man hellre väljer att importera spelare från fd Jugoslavien än att satsa på egna talanger så kommer de aldrig att kunna få samma sponsorintäkter eller publiksiffror som Lugi.
Och RIK:s policy att satsa på värvningar i ungdomsåren isället för en gedigen ungdomsverksamhet straffar sig. Man saknar en bra grund för att få både publik och sponsorpengar.
Så frågan alla klubbar bör ställa sig är: Har vi råd att inte satsa på ungdomsverksamheten?
Kommentarer
Trackback