Ranking igen

Tänkte samla ihop mig och lämna ett sista förslag på hur det kommer att gå i herrarnas elitserie. Avbytarbänken håller som bäst på att presentera sin ranking och jag tycker att hans förslag känns mycket genomtänkt. Men jag är inte helt överens.

Jag kan precis som Avbytarbänken konstatera att det är svårtippat i år. Men jag tycker att man kan urskilja fyra skikt. Och vilka lag som hamnar i respektive skikt känns rätt så säkert, men placeringen inom varje skikt är däremot mycket osäkert.

Skikt 1: Alingsås, Sävehof, Ystad IF, Guif och Hammarby.
Skikt 2: Lindesberg, Lugi, Redbergslid, Malmö HK
Skikt 3: H43, Skövde, Kristianstad, Drott
Skikt 4: O/V.

Lagen i skikt 1 kommer att stå i en särklass i år. De kommer dominera i serien.
Malmö blir helt klart bästa nykomling och kommer att slåss med H43 om vem som hamnar i skikt 2 eller 3. Men H43 kanske lyfter i år när de inte är tippade i toppen. O/V kommer bli sist i särklass.

Mitt förslag till ranking är därför följande:

Alingsås (Plus: bred och bra spelartrupp, vässas av spel i CL, ökat självförtroende av SM-titeln. Minus: kan bli slitna av spelet i CL)
Ystad (Plus: bred och bra spelartrupp. Minus: svårt att få ihop alla stjärnor, kompetent tränare men som verkar ha brister socialt)
Sävehof (Plus: ungdomarna är ett år äldre, bra spelartrupp. Minus: avsaknad av Fahlgren, vem är ledaren på plan?)
Guif (Plus: ungdomarna är ett år äldre, bästa tränaren?, annorlunda handboll. Minus: skyttet och avsaknad av Lucau)
Hammarby (Plus: bra tränare, intressant trupp. Minus: vem ska vara M9:a, ingen direkt stjärna)

Lindesberg (Plus: Är alltid bättre än väntat. Minus: Tunt på kanterna och även tunn trupp)
Lugi (Plus: Kim Ekdahl du Rietz, bra skytte. Minus: Kim Ekdahl du Rietz-mycket står och faller med honom. Och förra året var han ytterst ojämn.)
RIK (Plus: Talangfulla ungdomar, bra tränare. Minus: avsaknad av rutin och ledare på plan)
Malmö (Plus: Gediget lag och bra tränare. Minus: Finns spetskompetensen?)

H43 (Plus: juggarna. Minus: tränaren och klent på kanterna.)
Skövde (Vet faktiskt inte hur de är i år. Svårtippat lag.)
Kristianstad (Plus: hemmahallen, entusiasm, tempostarkt spel. Minus: orutin och tunn trupp).
Drott (Plus: bra tränare, intressant trupp. Minus: linjespelet, tunn trupp)
O/V (Plus: Thynell. Minus: orutin och finns viljan och glöden när det börjar gå dåligt?)

Undrar hur många rätt jag kommer att få?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0