Några dagar för sent

Några dagar för sent så kommer här några ord om handbollshelgen som var. Jag vågade mig på några gissningar före helgen och som vanligt träffade jag inte helt rätt.

Jag är fortfarande förvånad att Kolding inte blev danska mästare. Det blev en rysare som avgjordes först genom straffläggning. Larholm visade ännu en gång att han är tillbaka i gammal form men matchens stora gigant var Kristian Kjelling. Det blev en match mellan Koldingkollektivet och Kjelling. Och vinnare blev Kjelling.

Nu tappar AaB flera spelare men säger att de kommer att värva ersättare och detta trots stora ekonomiska problem. Vi får väl se vad de kommer att ha råd med.

Ett stort grattis till damlandslaget som riktigt välförtjänt kvalade in till EM. Lottningen sker på lördag och damerna är rankade i seedningsgrupp 3. Värsta möjliga lottning är väl att både få Norge och Danmark i samma grupp. Vi får hoppas att det istället blir Tyskland och Kroatien. Men oavsett vilken grupp det blir så får vi väl tyvärr räkna med att det blir svårt att gå vidare även denna gång.

Och så hade vi herrarnas Final four. Först några ord om Jernemyr. Är det inte dags för Ola/Staffan att skippa prestigen och ta med honom i VM-truppen. Platsar man i Barcelona så platsar man naturligtvis också i landslaget. Och Marcus Ahlm som lagkapten i CL-mästarna borde naturligtvis också vara med, även om jag tycker att han inte märks lika mycket som förr framåt. Fortsätt övertalningskampanjen!

Jag missade tyvärr semifinalen mellan Kiel och Ciudad Real. Det svider fortfarande. Jag trodde faktiskt inte att Kiel skulle kunna slå Ciudad, men "hemmaplan" betyder mycket. Men jag är glad att Kiel slog ut Ciudad. Det är inte bra för handbollsintresset om ett lag tillåts dominera för mycket.

Både Kiels semifinal och finalen fick samma händelseförlopp. Kiel låg under i pausen men sen spikar Omeyer igen målet i andra halvlek. Men han fick hjälp av både Lundström och Gentzel. Lundströms gjorde några snygga mål i sitt inhopp när Kiel kom ikapp och Genzels straffräddning i slutet kan ha varit avgörande. Härligt att Gentzel får avsluta sin proffstid med en CL-titel. Kul också att Kiel fick vinna ännu en titel efter alla missade finaler, men egentligen tyckte jag att Barcelona var bäst, så Kiels seger kändes inte helt rättvis. Vilket otroligt försvarsspel Barca hade! Snyggt att Barcelonas klubbdirektör var på plats. Det visar att Barca inte bara satsar på fotboll.

Och jag förstår inte varför Nöddesbo inte platsar i danska landslaget. Det måste finnas andra skäl än de handbollsmässiga.

Omeyer är en fantastisk målvakt, men så jäkla sportslig är han inte. Jag gillar inte hans sätt att psyka motståndarna genom att skrika motståndarna i ansiktet eller som i finalen konstant rusa fram till Barcas bänk och provocera. Kan tänka mig att Axnér inte håller med mig.

Barcelonas Garcia var ju lysande i helgen, men nog står han i målgården de flesta gånger när han avslutar, precis som Abalo brukar göra.

Frågan är dock om inte helgens snyggaste mål gjordes av Medvedi. Men de var märkbart tagna av allvaret och hade alldeles för många tekniska fel. Och har i ärlighetens namn varken tillräckligt bra trupp eller spel.

Undrar hur man gör nästa år. Man ska tydligen fortsätta med upplägget, men man kan ju inte alltid lägga finalspelet i Tyskland, även om det är ekonomiskt fördelaktigt. Någon gång måste lag från andra länder också få fördelen av hemmaplan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0