Dansk utblick

Det var ett tag sedan jag bloggade något om dansk handboll. Idag är dansk herrhandboll lite skakat av att Lars Jørgensen meddelat att han slutar i landslaget. Han gör därmed Kasper Hvidt och Torsten Laen sällskap. Redan nu går Ulrik Wilbek ut och säger att man måste tona ner förväntningarna på landslaget. Han säger att det är orimligt att tro att de kan ta guld i Sverige utan dessa spelare. Bent Nyegaard går ut säger att tajmingen inte är den bästa eftersom andra rutinerade landslag, som t ex Frankrike, inte börjar byta ut spelare. Det ska bli intressant att se hur Danmark sköter sitt generationsskifte. Kommer de att försvinna från toppen lika länge som Sverige?

Jag undrar också vem som går in som försvarsspelare istället för Lars Jørgensen? Det talas om Koldings René Toft Hansen eller Lars Krogh Jeppe­sen och Mathias Madsen från BSV. Hade jag varit Ulrik så hade jag satsat på Mathias Madsen som är riktigt småful kämpe i försvaret. Fast å andra sidan är Toft Hansen betydligt bättre framåt än Madsen.

Jag undrade tidigare var alla GOG: svenskar skulle ta vägen. Fredrik Petersen gick till serieledarna BSV, som för övrigt överraskande torskade mot Mors Thy i helgen. Nu är det klart att Olof Ask spelar säsongen ut i Kolding, men utan lön från klubben. Han får istället leva på lönegarantin som spelarna får ut efter GOG: s konkurs. Det är antagligen ett smart beslut eftersom han på detta sätt får matchträning samt blir synlig på marknaden.

I morgon är jag nyfiken på matchen mellan Drott och Alingsås. Vem hade trott före säsongen att det skulle kännas som en oviss match?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0