Dagen efter

Tänk att Sveriges damer är klara för OS! Visserligen bör man tacka Norge men det är inte en ren gåva från norskorna. Sverige gjorde sig verkligen förtjänta av platsen när man kämpade sig till en andraplats i EM. Det ska bli riktigt roligt att se landslaget i London. Jag tror fortfarande att Sverige är på väg uppåt och laget kan mycket väl gå riktigt långt i OS. Jag tror däremot inte att Angelica Wallén eller Nathalie Hagman ska ha några större förhoppningar om ett olympiskt spel. Det var OS-truppen som spelade i Brasilien. Hade man velat nå större framgångar redan nu så hade man tagit med Angelica Wallén med tanke bl a på Gulldéns osäkra form. Men frågan är om det verkligen var den bästa truppen som spelade i Brasilien. Jag är inte så säker på det. 

Norge är imponerande. Träningsmatcherna har gått knackigt och så går man ändå och tar hem VM rätt enkelt. Inte ens en inledande förlust mot Tyskland skakade laget. En tydlig skillnad mellan Norge och Sverige är mod. Norskorna vågar ta skott och gå på egna avslut medan svenskorna med Linnea Torstensson i spetsen har en tendens att hellre gå i sidled och passa vidare. För att vinna måste man som bekant våga förlora. 

Danskorna vek konstigt nog ner sig rejält i andra halvlek i bronsmatchen men man drabbades också mest av de dåliga domarna. Är det inte märkligt att domarna i en så pass viktig match kommer från Israel. Det finns bättre och mer erfarna domarna i andra länder. Nu har det gått några år utan framgång för danskorna. Det lär märkas på sponsorpengarna och i förlängningen på spelarlönerna i Danmark.

Och tänk att högerkanten Amanda Kurtović inte platsade i något svenskt landslag. Men hon har ju naturligtvis inte spelat i något västsvenskt lag och då är vägen lång till en plats i ett svenskt landslag.

Jag kom på mig igår att tycka att Axnér är rätt snygg. Det kändes konstigt. Och dessutom har jag börjat tycka att Perlskog är rätt rolig och småtrevlig att lyssna på. Däremot så tycker jag att Claes Hellgren överanalyserar under matcherna. Alla spelarna gör något medvetet på plan och så är det naturligtvis inte. Jag är övertygad om att mycket sker på chans och att slumpen spelar roll, men i Hellgrens värld så är allt planerat och genomtänkt.

Brasilien var inget höjdarland arrangörsmässigt. Rätt så tomt och avslaget på läktarna och inte heller en särskilt proffsig produktion av tv sändningarna. Men det är ändå rätt att låta VM gå utanför Europa. Man måste försöka sprida handbollen till andra länder.

Mästerskapen kommer tätt i handboll. Nu är det dags att ladda om till herr-EM. Jag är rädd att herrarna kommer att få det tufft. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0