Lugi - Hammarby

Avståndet till VM kändes gigantiskt i kväll. Matchen var sömnig, publiken likaså, Staffan Olsson verkade mentalt fortfarande befinna sig i Malmö Arena och domarna kändes ringrostiga. De visade ut för minsta lilla fysiska beröring. Vilken skillnad från domarnivån under VM.

Frågan före matchen var om Lugi kunde vinna utan Kim Ekdahl du Rietz som var febersjuk idag. Men Lugi är just nu ett betydligt bättre lag än Hammarby och kunde vinna utan att gå för fullt. Det blev visserligen jämnt på slutet men Lugi hade full kontroll under andra halvlek.

Lugis matchvinnare var målvakten Joakim Svensson, som passade på att göra en riktigt bra match när han fick chansen från start. Enda kritiken var att han slängde bort lite väl många bollar i kontringarna. Och så vill jag lyfta fram Jakob Wickman-Modig. Den unge jätten som brukar se vilsen ut på plan var riktigt bra idag på linjen. Kul att han har tagit ett steg i sin utveckling.

Läktarmatchen vanns dock klart av ca 20 tillresta Hammarbyfans. Lugis lilla klack var om möjligt ännu sömnigare än resten av publiken. Men jag ska kanske inte klaga för mycket på Lugis klack. 20 Hammarby-fans brukar höras mer än 2000 i Lundabor i publiken.

Och publiksiffran var inte lysande. Kan fortfarande inte förstå varför man inte försökt använda VM för att locka fler åskådare.

Vad har förresten hänt med Sävehof? Tre raka tappade poäng mot RIK och Kristianstad. Det kom oväntat.

Och jag undrar om Alingsås äntligen är på uppgång nu? Det har jag redan trott några gånger under säsongen, men nu är det kanske dags. Vi får se hur det går på torsdag mot Lugi. Spelar inte Kim Ekdahl då så tror jag inte att Lugi vinner. Kan publiksiffran månne närma sig 1500 på torsdag?

HEH utropar idag att nu ska man starta en proffsliga, så att man tvingar handbollen att utvecklas. Målet är att ha en liga som är bland de tre bästa i Europa. Ett lovvärt initiativ som det verkligen ska bli intressant att följa. Men en proffsliga ställer också krav på att klubbarna måste börja jobba professionellt. Och dit har klubbarna verkligen en lång väg att gå. Handbollen lever fortfarande kvar i folkhemmet och klubbarna drivs av många ideella amatörer. På gott och ont. Det positiva är att de ideella krafterna är fulla av engagemang. Det negativa är att det går långsamt att utveckla produkten handboll. Man saknar helt enkelt tillräckligt med kompetens.

Och visst är jag ofta gnällig i den här bloggen. Det ber jag om ursäkt för. Men jag kan inte hjälpa att jag blir så frustrerad över att det händer så lite i handbolls-Sverige. Vilka förändringar har jag upplevt under de mer än 20 år som jag följt handbollen? Jag vet inte om jag vill svara på den frågan. 

Kommentarer
Postat av: Martin

Måste få lägga till lite mer gnäll: Jag kan bli väldigt trött på Lugiledare på läktaren som tycker att dom står över att heja på sitt lag. En sak är att man inte står upp och leder hejaklacken, men man kan väl åtminstone begära att man applåderar bra insatser? Eller bidrar med handklapp när det närmar sig passivitetsvarning? Som det är nu drar diverse ledare ner på stämningen!

2011-02-09 @ 12:04:19
Postat av: Sturmerfoul

Håller med Martin. Det stör mig att sponsor- och ledarläktaren alltid är så glest besatt. Varför är så få sponsorer, ledare och kommittéledamöter på plats? Vilken känsla har man för klubben (det är för övrigt likdant både i Lugi och H43)? Och varför är det alltid denna läktare som är sämst på att stötta laget? Det retar mig otroligt när ledande personer i klubben inte orkar att heja och stötta sitt lag. Och denna brist på engagemang tror jag faktiskt även sitter i när man fullgör sina uppdrag i klubben. Inte fasiken brinner man för klubben inte.

2011-02-09 @ 18:04:32
URL: http://sturmerfoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0