EM

Konflikten mellan klubbar och förbund blir allt tydligare. Tyvärr deltar inte längre alla toppspelare i mästerskapen. Det är inte bara Sverige som tappar spelare. Det verkar som om det bara är Frankrike och Danmark som får med alla sina stjärnor. Något måste göras. Jag tycker man borde spela EM och VM var fjärde år istället för varannat. Det har många fördelar. Spelarna blir mindre slitna samt intresset ökar för mästerskapen när de inte spelas lika ofta och om fler duktiga spelare kan delta. Det känns som om det blir rätt lagom med tre mästerskap på fyra år istället för de fem som det är i dagsläget. Alla VM fram till 2017 är väl spikade. Men bara EM fram till 2014. Om man stryker EM 2016 så skulle man kunna göra en övergång till ett glesare schema så här VM 2015, OS 2016, VM 2017, EM 2018, OS 2020, VM 2021, EM 2022, OS 2024 etc. Det blir alltså ett ledigt år mellan EM och OS.

Jag kan inte hjälpa det men jag mådde bra av att se Frankrike förlora mot Spanien. Jag har fortfarande inte kommit över hur dåliga vinnare man var hemma 2001. Men det var en konstig match igår som mest kändes som en träningsmatch. Undrar om inte fransmännen börjar bli lite mätta efter alla mästerskap.

Norge fick med sig en viktig uddamåls vinst mot Slovenien. Undrar om Norge kan hålla längre i mästerskapet denna gång.

Island fick stryk mot Kroatien. Men jag tror faktiskt att Island har passerat bäst-före datum och är på nedgång. Detsamma gäller ju Tyskland. Hoppas de får det lika tufft mot Makedonien idag som Sverige hade det. 

Och Danmark möter Serbien ikväll i en match som avgör gruppvinsten. Det blir ingen lätt match för danskarna. Jag tror faktiskt att Serbien vinner.  Lika viktig match har Sverige mot Tjeckien. Tyvärr tror jag att tjeckerna vinner. De såg imponerande ut mot Tyskland.

Även om mästerskapen kommer tätt så är det ändå förbaskat roligt att se matcherna. En vinter utan handbollsmästerskap hade trots allt känts tomt och innehållslöst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0