Träningsmatcher

EM närmar sig och de senaste dagarna har det spelats flera träningslandskamper. Sverige spelade sina i Kroatien medan Danmar förberedde sig på hemmaplan. Sverige vann stort mot både Slovakien och Iran men förlorade idag mot Kroatien. Jag antar att Ola och Staffan är rätt nöjda med utfallet. Försvarsspelet har tydligen funkat rätt bra. Kim Andersson har tydligen visat att han är i form och Kim Ekdahl du Rietz är tillbaka efter tre månaders bortavaro.

Jag passade på att se Danmarks matcher mot Polen och Island. Danmark vann båda matcherna men Wilbek var ändå bekymrad. Försvarsspelet var faktiskt rätt dåligt. Men anfallsspelet var däremot helt ok. Det är inte dåligt att disponera två skyttar av högsta klass, Mikkel Hansen och Nikolaj Markussen. Under matcherna spekulerades det om Wilbek skulle ta med rutinerade Lasse Boesen eller den unge talangen Rasmus Lauge. Det blev till sist så att den sistnämnde spelade till sig en plats under testmatcherna. Nu sägs Wilbek vara klar med 15 av de 16 spelarna i truppen. Men de danska kommentatorerna fick nästan panik idag när målvakten Niklas Landin fick avbryta matchen med känningar i ljumsken. Många experter menar att Danmark inte tar någon medalj utan Landin i mål. I matchen mot Polen blev jag överraskad av en ny polsk linjespelare som var en bit över 2 meter. Nu kommer jag inte ihåg namnet, men han verkade vara en spelare som jag borde komma ihåg namnet på. Han vållade i alla fall Danmark stora problem. Jag tycker att Danmark har hamnat i en svårare grupp än Sverige. Det blir tufft för Danmark mot Polen och Serbien på hemmaplan. Då känns Tyskland och Tjeckien mer överkomliga, men jag kommer att bli nervös före matchen mot FYR Makedonien. Det känns som en obehaglig motståndare. Men jag tror inte att man ska ha för höga förväntningar på Sverige. Det blir svårt att upprepa en semifinalplats i år igen.

Nu väntar två matcher mot Ryssland på hemmaplan före avfärd till Serbien. Själv tänkte jag passa på att se matchen på onsdag i Malmö Arena. Det är alltid lika kul att se de blågula.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0