Premiärmatch

Det är alltid med viss spänning och förväntan jag bänkar mig för årets premiärmatcher. Hur bra är de nya spelarna, hur verkar laget, hur ser arrangemanget ut mm? Som Lugist vet man dock att man inte ska ha för stora förhoppningar om förändringar för då blir man bara besviken.
 
Och tyvärr så gick jag från herrarnas premiärmatch med både besvikelse och irritation. Låt mig börja med det sämsta. 712 åskådare är en ren skandal! Här har man chansen att sälja in sin produkt. Det är premiär och det är tv sändning. Möjligheten till marknadsföring är stor men istället så lägger man sig platt och skyller på fint väder, kulturnatt i Lund, tv-sändning och en dålig matchtid en lördag eftermiddag. I min bok finns det inga ursäkter om det inte kommer publik. Har man konkurrens så måste man anstränga sig ännu mer istället för att ge upp och tycka att det är omöjligt. Jag har tjatat om det här tusen gånger och snart ger jag upp. Jag kom på mig att tänka att varför har jag betalt inträde? Varför sitter jag här på Arenan? Varför ska jag bry mig när inte Lugis ledning verkar bry sig om det kommer åskådare eller ej? Nu är jag visserligen fortfarande irriterad men jag överväger faktiskt att sluta gå på Lugis  matcher. För hur roligt och festligt är det? Inspringets tidigare film, eld och musik var nu ersatt med en inmarsch som påminde om gamla tiders skolavslutning. Samma usla speaker som tidigare säsonger. En spillra till hejaklack. Trög och tyst publik. Och nu även glest befolkade läktare. Hur kul är det?
 
En bagatell. Det fanns ju inga pengar till en jumbotron så istället har Arenan en lösning med två projektorer och två skärmar. En lösning som knappt fungerade från början eftersom skärmarna är för små och ljussvaga. Och nu i över ett års tid har den ena projektorns ljussken sakta men säkert försvagats. Nu går det överhuvudtaget nästan inte att se något alls på den ena skärmen. Hur svårt kan det vara att byta ut lampan? Det säger en del om hur proffisgt Arenan sköts. Och hade jag varit sponsor så hade jag avstått från att betala för att ha ett budskap på skärmarna. Varför betala för något som inte fungerar.
 
Matchen var inte heller särskilt lysande. Lugi kunde mycket väl ha förlorat. Men som tur är spelade nyförvärvet Espen Christensen bra i målet och fick priset som bäst i Lugi. Men det priset borde Albin Tingsvall ha fått. Han var bäst och avgjorde till Lugis fördel i slutet av matchen när det stod och vägde. Joakim Ernstsson var däremot rätt blek. Jag saknar fortfarande en skytt på V9 i Lugi. Behållningen var nästan den irriterade stämningen på plan och på läktarna. Domarna hade tur att det inte urartade för de hade inte kontroll över matchen. Mycket stormade runt Nacor Medina som fullt rättvist fick priset som bäst i RIK. Jag gillar faktiskt Medina. Han är duktig och att han sen visar humör och provocerar gör bara att matcherna blir mer intressanta att se på.
 
Såg sen Guif tvåla till Sävehof. Bagarn själv nämnde Bagarneffekten. Och det kan mycket väl vara så att han är förklaringen till två raka inledande förluster. Han bad om tålamod att vänta in det nya Sävehofspelet. Frågan är hur lång tid han får på sig. Kan inte låta bli att bli imponerad av Guif. Flera skador och fysiskt rätt små spelare och så går man in och satsar i alla lägen. När det gäller mod, vilja och inställning så slår få lag Guif.
 
Vad var det för märkligt veckans lag som presenterades på lördagen i tv? Hur kan man ha med Fredrik Ohlander i målet när han överglänstes av Herdeiro Lucau i den första matchen? Och Oskar Ysander på linjen? Undrar förresten varför Martin Frendesjö aldrig säger ordet honom. Han envisas att säga han i alla sammanhang.
 
Sävehofs damer imponerade mot Skövde. Men man hade också med sig domarna på ett upprörande sätt i början av matchen. Men klassskillnaden var trots allt tydlig. Och Lugis damer vann enkelt mot H43. Det var ju väntat. Men det är märkligt med Maria Adler. Igår så föll hon tillbaka i gamla synder och gjorde väl bara ett enda mål utifrån. Hon såg trött ut. Hur sköter hon sin träning?
 
Till sist kul att både Ystad och Kristianstad har gått vidare i EHF-cupen. Det blev trots allt rätt enkla avancemang.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0