Danskt övermod?

Inför Danmarks kvartsfinal så har VM-temperaturen stigit betydligt på andra sidan sundet. Självförtroendet verkar vara på topp. Ingen verkar tvivla på seger. Men om man läser lite noggrannare mellan raderna så upptäcker man att det finns en liten oro. Den svenska segern i OS har etsat sig fast i minnet. En seger som fick till och med Ulrik Wilbek att bli så pass deprimerad att han funderade på att sluta som tränare i förtid.
 
Man kan t ex läsa handbollsfprofilen Bent Nyegaards inlägg på danska TV2. Han skriver något i stil med att Danmark inte kan förlora ikväll. Det finns inte en chans att man förlorar två kvartsfinaler på ett halvår. Men just att han tar upp förlusten mot Sverige tyder på att det finns en rädsla för förlust. Sen kan jag inte låta bli att citera honom: "OL var det helt store mål, og Danmark var meget store favoritter mod et ufærdigt og skidt spillende svensk landshold". Vet inte om jag tycker att det är en klockren analys. Jag tycker nog att Sverige lyfte sitt spel i finalspelet och spelade förvånansvärt bra. Mot Danmark så lyckades taktiken att få stopp på Knudsen på linjen och det hade danskarna inget svar på. Mot Ungern så var segern trots allt ohotad, även om det blev jämnt på slutet. Och Sverige spelade jämnt mot Frankrike. Hade Kim Andersson bara vågat lite mer i finalen så hade det mycket väl kunnat bli guld. Så jäkla dåliga var nog inte Sverige ändå, Bent Nyegaard.
 
Jag tror det blir jämnt i kväll och rädslan för förlust hos danskarna kan mycket väl fälla avgörandet. Helt otänkbart med en dansk förlust är det verkligen inte. Ungern är inte dåliga men har ju haft svårt att orka en hel turnering. Men denna gång så verkar Nagy vara på humör. Det kan räcka.
 
Till sist vill jag bara korrigera en sak. Nöddesbo är inte ute ur truppen. Det blev Mensah Larsen som åkte ut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0