Derby

Det fanns en tid, när Axnér började göra sig känd som bloggare, då han skrev i sin blogg att det fanns en ny sheriff i stan när H43 hade vunnit ett derby och då han sjukskrev sig på jobbet dagen efter när Lugi hade vunnit. Det är andra tider nu. Lokaltderbyt är inte längre lika hett, vilket gör mig lite orolig. För det säger något om handbollsintresset i Lund. Om inte ens ett derby mellan de lokala antagonisterna kan skapa en stämning så är det trots allt så att intresset för handboll inte är särskilt stort, allt snack om handbollsstaden Lund till trots. Men som jag har konstaterat till leda så gör inte heller klubbarna så mycket för att vända trenden. Men 2200 åskådare är vackert så. Slår man ihop lagens publiksiffror så landar man ungefär där. Sen kan jag tycka att det borde vara fullsatt i ett derby.
 
Ett plus i kanten i gårdagens "arrangemang" var killarna som spelade i entrén. Riktigt duktiga musiker. Mer sånt när det är match så blir det roligare att gå på handboll.
 
H43 visade sig för dåliga för att kunna stå emot ett Lugi som för första gången på länge visade lite glöd. Jag blir inte riktigt klok på H43. Även om spelartruppen är lite tunn så har man tillräckligt bra spelare för att prestera bättre än vad man gör. Det är något som inte stämmer med att hålla sig till sin spelplan. Nåväl, jag kan aldrig tänka mig att de åker ur.
 
Lugi fick välbehövliga två poäng och har fortfarande chansen till en viktig fjärdeplats. Om man jämför Lugis och Sävehofs åtestående matcher så har man likvärdigt motstånd. Det kommer att bli jämnt in i det sista. Båda lagen möter Skövde och kanske avgörs det där.
 
I förra inlägget skrev jag hur meningslöst det är att Nemanja Milosevic går med upp i kontringar. Och så går karl och kontrar in två mål! Så täpper man till truten på en bloggare.
 
Vad månde förresten bliva av Simon Jeppsson? Nu går han och smäller in ännu ett frikast genom muren! Kan inte tänka mig annat än att han kommer att bli något stort. Det gläder mig dessutom att han kan mer än att  bara skjuta. Hans inspel till linjen går inte av för hackor.
 
Pris till bäste spelare i Lugi gick till jätten Wickman-Modig. Välförtjänt med tanke på hans slit i försvaret. I H43 utsågs också helt välförtjänt vänsterkanten Rasmus Johansson. En riktigt bra kantspelare som också skötte sig i försvaret.
 
Idag är det ett nytt derby mellan Ystad och Malmö. Intressant match. Båda behöver en vinst.  Malmö för att hänga på i fajten om fjärdeplatsen och Ystad för att undvika kval. Känns svårt att tippa vem som vinner.
 
På söndag ser jag fram emot Lugis möte med ungerska Csurgôi KK. Det piggar upp med lite internationell handboll i Lund. Dessutom har Lugi fortfarande chansen att gå vidare i cupen.
 
Till sist. Jag är orolig för Espen Christensen. Jag har varnat för det flitiga matchandet av honom och nu verkar han dra på sig den ena småskadan efter den andra. Även om Johan Larsson ännu en gång gör en bra match som inhoppare så är jag tveksam till att han är tillräckligt rutinerad för att stå i mål i slutspelet. Fattar inte varför Lugi gamblar på det här sättet. Vill man inte försöka ta guld i år?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0