Fyra raka

Lugis herrar har ju glädjande nog inlett med fyra raka vinster utan att anfallspelet fungerat. Vinsterna har hämtats hem genom ett bra försvarsspel och en strålande Espen Christensen i målet. Det kommer att bli en utmaning för Basti att få ordning även på anfallsspelet. Jag är inte helt övertygad om att han kommer att lyckas, men skulle han mot förmodan få igång anfallsspelet så kommer Lugi trots allt kunna konkurrera om en SM-titel för försvars- och målvaktsspelet håller högsta klass.
 
Inte lika roligt var det att det bara kom 1200 till matchen mot Malmö. Och det var inte mycket till stämning heller. Jag skulle så gärna vilja, öga mot öga, fråga Lugis ordförande om han är nöjd med publiksiffrorna och arrangemanget. Skulle vara kul att höra svaret.
 
1400 hemma mot Ystad i en premiärmatch följt av 1200 hemma mot Malmö är ett klart underbetyg åt Lugis styrelse. Men jag inser att jag varit lite hård. Jag undrade ju i ett tidigare inlägg vad styrelsen kommit fram till när de satte sig ner två dagar i somras för ta fram en strategi för att locka åskådare och marknadsföra Lugi. Jag skrev ju att jag inte upptäckt något alls, men det är ju inte sant. Mot Ystad fanns det fyra trummor i klacken så klubben verkar ha investerat i fler. Undrar hur lång tid det tog att komma fram till det beslutet? Men nu är det antagligen tyvärr så att det kanske var en onödig investering. Mot Malmö så satt det väl bara tre stycken i klacken så då känns ju fyra trummor som "overkill".
 
Mot Malmö kunde jag inte låta bli att fundera på varför jag skaffat säsongskort. Jag var inte den ende som tänkte likadant. Det muttrades även på raderna framför och bakom mig. Det är inte alltid så jäkla roligt att sitta i knäpptyst hall och se på handboll. Lugi borde inte underskatta vikten av att locka publik och att underhålla publiken. Om intresset för handboll tynar bort så kommer också handbollen att tyna bort. Vill man bedriva elitverksamhet även i framtiden så bör man hantera publikfrågan på allvar. Nog sagt. Nu ska jag försöka släppa detta på ett tag.
 
Svensk elitserie fick igår ett kvitto på att man ligger långt ifrån toppen i Europa. Det var klasskillnad mellan Alingsås och Barcelona. Men jag tycker att Alingsås ändå ska ha all heder av sin insats. Med några fler målvaktsräddningar så hade man hänt med längre. Siarhei Rutenka visade återigen att han är en ful jävel på plan. Jag kan inte med karln! Men herrarnas serie är i alla fall jämn även om Alingsås och Lugi har ryckt lite i toppen. Det känns som om alla lag kan få stryk.
 
Gårdagens skräll i Champions League var väl ändå Kif Koldings seger över förra årets mästare med 14 bollar!! Vad hände där? Mattias Andersson kan inte haft en särskilt rolig dag i mål.
 
I damernas serie har Sävehof, Lugi, H65 och Skuru lagt sig i toppen redan efter två omgångar. Det lär väl bli dessa fyra lag i topp resten av säsongen. H65 blir en utmanare till Lugi och Sävehof. Starkt jobbat av en liten förening. Ser fram emot matchen mellan Lugi och H65 den 17/10. Det blir en intressant värdemätare.
 
Det har stormat lite inom dansk handboll senaste veckorna. Orsaken är att några BSV-spelare gav 15.000 danska kronor till spelarna i SønderjyskE för att de skulle vinna sista matchen i förra årets serie. Nu har förbundet dömt spelare i båda lagen till avstängning i en match och en tusenlapp i böter. Debatten går högt om det är en rimlig eller orimlig dom och om det var en allvarlig händelse eller ej. Visserligen var det en liten summa pengar men jag tycker spelarna i båda lagen gav sig in på något som är etisk oförsvarligt. Självklart ska de ha ett straff.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0