VM igen

Först vill jag erkänna att jag var ute och cyklade lite mer än vanligt senast. Det finns ju ingen mellanrunda. Och jag hade även några andra faktafel. Får skylla på tillfällig sinnesförvirring.
 
Herrarna har ju överraskat, i alla fall mig. Vilket försvars- och målvaktsspel det har varit. Men anfallsspelet har ju också varit bättre än väntat. Riktigt kul! Jonas Källman har överraskat och ser ju ovanligt pigg ut, Viktor Östlund har tagit för sig precis som jag hade hoppats på och Kim Andersson visar att han är en världsklass-spelare. Vet ju inte hur det är med hans axel men jag hoppas att han fortsätter att skjuta och inte bara passa till andra.Markus Olsson däremot försöker men jag är ledsen. Jag tycker fortfarande att han är för tunn för att spela i ett VM.
 
Vad ska man säga om ett VM i Qatar? Det är mycket som sticker i ögonen.
 
Att det överhuvudtaget spelas där är ju i sig en smärre skandal. Undrar hur mycket landet har mutat för att få mästerskapet? Men det är ju inte det enda som minst sagt är tveksamt. Sättet man tog med Tyskland är definitivt en skandal. Och det var ju på tveksamma grunder som Island togs med. Och någon publikfest blir det ju inte på läktarna. Tycker det är ovärdigt ett VM när det inte ens kommer 1000 åskådare till en match. Det är ju anmärkningsvärt att hemmanationen betalat ett gäng spanjorer resa, mat och uppehälle mot att de blev en hejaklack till Qatar.
 
Och domarinsatserna pendlar verkligen. Fattar inte varför man inte använder sig av de bästa domarna utan också låter domare från blåbärsnationer döma. Det blir ju riktigt pinsamt ibland. Och man har lagt en alldeles för låg nivå på förseelserna hittills i mästerskapet. Vissa matcher blåses ju totalt sönder. Såg tyvärr Jasmin Kliko och Michael Johansson fullständigt förstöra matchen mellan Polen och Tyskland. Jag skämdes för mina landsmän. Men jag är inte förvånad. Om man inte klarar av att hålla en vettig bedömningslinje i elitserien kan man knappast förvänta sig att de skulle göra det i en VM-match. Måtte det här domarparet nån gang lära sig att sålla agnarna från vetet och inte blåsa på allt som de tycker är fel.
 
Och jag är faktiskt glad att kanal 5/Eurosport fick rättigheterna. Jag njuter av att slippa höra fånen Daniel Kristianssons idiotkommentarer. Riktigt kul också med Vranjes i studion. Per Johansson gillar jag som expertkommenator och jag är positivt överraskad att det fungerar med Oscar Carlén i samma roll. Övriga kommentatorer funkar också förvånansvärt bra. Det är bara en i Eurosport som inte håller måttet, vet inte vad han heter, men han vet helt klart inget om handboll.
 
Tycker också att det har varit några överraskande resultat. Tyskland och Argentina har varit positiva överraskningar. Kanske Ryssland också på sitt sätt. Förlustmatcherna mot Tyskland och Polen kunde de lika gärna ha vunnit. Egypten har också hittills varit bättre än vad jag trodde. Och som jag misstänkte så märks det att Danmark fått en ny tränare. Just tränarbytet är nog det enda som kan hindra Danmark från att gå till final.
 
Nu börjar snart matchen mot Egypten. Det kan nog bli tufft men jag tror att Sverige vinner och sen blir det ju roligt nog en avgörande gruppfinal mot Frankrike. Ett Frankrike som sin vana trogen inlett lite blekt. Men kanske, kanske är man inte lika bra längre. Någon gång måste också de gamla franska spelarna bli sämre.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0