Dagen efter

Passade på att se Sveriges match mot Montenegro på plats i går. Det blev till sist en klar vinst även om det hann bli spännande ett tag i mitten av andra halvlek. Men frågan är hur det hade gått om inte Bundsen hade storspelat i första halvlek för Montenegro är ett obehagligt lag när de får vittring. Men nu fick Sverige ett så pass stort försprång som gjorde att Montenegro aldrig kom i kapp.
 
Domarna gillade verkligen inte de montenegrinska spelarnas filmningar. Det är skönt att finns domare som verkligen vill stoppa ofoget. Filmningar är ett av de problem som hotar handbollen. Men domarna borde ha visat ut för tröjdragningar också. Det var flera tydliga tröjdragningar som blev utan påföljd. 
 
Jag har rätt ofta varit kritisk mot Bundsen men i det här mästerskapet har hon varit bra. Jag kan äntligen börja förstå pratet om henne som det solklara förstavalet. 
 
Carin Strömberg fick chansen till spel och jag tyckte hon skötte sig utmärkt. Det märktes inte att hon varit borta från truppen ett tag. Det blev till ett antal snygga passningar. 
 
Så där i skuggan av Natalie Hagman så måste jag säga att Mathilda Lundström gör det alldeles utmärkt. Bra i försvaret och säker i läget. 
 
Och visst är det förvånande men roligt att Nina Dano har visat sig så bra i försvaret. 
 
Det som skaver är fortfarande att Tyra Axnér inte levererar och att Thorleifsdottir i andra fas missar alldeles för mycket. Men nu gjorde båda mål igår så kanske det vänder.
 
På det stora hela känns svenskorna numera som ett stabilt lag. Dipparna är inte längre lika djupa. Det känns som om laget börjar samla på sig ett betydelsefullt självförtroende. Nu vet jag inte hur återväxten är men det känns som om laget kommer att tillhöra världstoppen ett bra tag till.
 
Matchen före den svenska var Kroatien mot Ungern. Det blev en märklig tillställning. Allt pekade på en klar kroatisk vinst men så vände Ungern i slutet och vann med uddamålet. Men det mest ögonfallande var inte vändningen utan domarinsatsen. Domarna blåste sönder matchen och det kändes som om de inte hade koll på vad som hände. Det blev närmast ett världsrekord i utdömda straffar. Jag förstår inte beslutet att tillsätta ett domarpar från Argentina i match där både kvartsfinal och OS-kvalplats låg i potten. Ytterligare ett exempel på när IHF säljer ut det sportsliga. 
 
Och så saknar jag Robert Perlskog som kommentator. Ingen av de nya kommentatorskonstellationerna kommer upp i samma nivå som Perskog och Hellgren. Hellgren är kvar och håller fanan högt och jag måste erkänna att jag även gillar Frändesjö. Han har visserligen lite svårt att hitta orden men hans kärlek till handboll smittar av sig.
 
Ikväll ska det bli intressant att se Nederländerna mot Norge. Det kan mycket väl bli en ny förlust för Norge. 
 
Och i morgon väntar Tyskland. Det lär bli tufft men det känns helt klart som en stor chans för svenskorna att bli topp fyra och kanske rent av ta en medalj. Det trodde jag inte före VM men förhoppningsvis orkar förstauppställningen några matcher till.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0