Vikingar

Islands och Färöarnas supportrar har verkligen gjort avtryck hittills. Vilken publikfest de bjuder på! Och de verkar också ge lagen välbehövligt stöd. Vilka otroliga vändningar och avslut på matcherna båda lagen har bjudit på. Först var det Islands vändning med två mål till oavgjort sista fyrtio sekunderna mot Serbien. Jag tänkte då att det kan inte upprepas i EM och så går Färöarna och gör en ännu häftigare avslutning igår. Tre mål de sista nittio sekunderna till oavgjort mot Norge. Och vilken häftig glädje det blev bland spelare och publik. Otroligt roligt!
 
Frågan är dock om poängen räcker för att gå till mellanrundan. Båda lagen kommer att få tufft att gå vidare. Island måste först slå Serbien idag och sen får man se vad som krävs i sista omgången. Färöarna måste slå Polen samtidigt som Norge förlorar mot Slovenien. Då kan man eventuellt gå vidare på målskillnad. I praktiken betyder det väl att de inte går vidare. Men jag tror att laget och supportrar ändå är nöjda efter poängen mot Norge igår. 
 
Sverige vann planenligt igår men spelet känns fortfarande så där. Vi får se hur det går på måndag mot Nederländerna. Kul annars att Simon Möller fick göra debut. Sällan sett någon vara så taggad. Även i gårdagens match var andrauppställningen piggare tycker jag. 
 
Och vad säger ni om Spaniens kollaps mot Kroatien? Vad blev det? Två räddningar på 41 skott? Det var länge 0% i räddningar. Ett helt oväntat bottennapp. Jag skrev innan att jag var nyfiken på Spaniens generetionsväxling men det var ju förvånansvärt många gamlingar kvar i laget. Kroatien däremot håller på att ta fram en ny generation. Vi får se om det var Spanien som var dåliga eller Kroatien som var bra. Men det känns ändå som om Kroatien har något bra på gång.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0