Köpelag och mörker

Avbytarbänken tog för ett tag sedan upp frågan om vad som gör ett lag till ett sk köpelag. För mig är ett "köpelag" ett lag som köper in färdiga spelare, oftast för att man saknar en ungdomsverksamhet som genererar elitspelare. Lugi mötte ett sådant lag i fredags, HK Malmö, som måste betecknas som ett köpelag eftersom det nästan uteslutande består av spelare som är hämtade utifrån. Men Malmö är ett bra lag. Det är en nykomling som garanterat kommer att spela i elitserien även nästa år och som troligen även kommer att spela i slutspelet till våren.

Det var en match som var jämn och där Lugi återigen avgjorde i slutet. Jag räknade till att Lugi gick runt på 14 spelare i matchen och det avgjorde antagligen i slutet. Bäste spelare i Lugi var målvakten Joakim Svensson och högernian Niklas Forsmoo. Men frågan är ändå om inte Mikael Söndergaard avgjorde matchen igen. Han är kul att se när han kommer in i slutet av matcherna med sin ytterst aviga stil.

Det var kul att se mycket folk i Arenan, 2500 på plats är inte dåligt. Men som vanligt är avsaknaden av arrangemang anmärkningsvärt. Varför passar man inte på och gör en fest när det är så många på plats? Varför sumpar man dessa tillfällen? Det är närmast patetiskt om en pojklagsmatch som pausunderhållning är det enda man kan komma på. Jag fattar fortfarande inte varför det är så omöjligt att hitta på något nytt. Det är hög tid för Lugi att byta ut de som är ansvariga.

Och så har vi det här med mörker. Damernas första halvlek idag mot Kongo var rena hjärnblödningen. Det är helt otroligt att man kan spela så dåligt. Det ser onekligen ut som både boll och händer är såpade. Men det verkar också som att många i laget är korkade. Så många felbeslut i en match får man leta efter. Men som tur är ordnade det sig i andra halvlek. Men spelar man likadant mot Brasilien så kan det mycket väl bli förlust.

En läsare av denna blogg har skrivit en kommentar och ifrågasatt Axnérs storhet. Kanske är Axnérs storhet just den att han väcker känslor. Han tar upp känsliga ämnen, han vågar säga vad han tycker, han vågar sticka ut hakan på ett osvenskt sätt utan att vara diplomatisk eller finkänslig. Jag tycker att han förvånansvärt ofta träffar rätt, men jag tycker också att han blir lite lätt töntig med sin machostil. Även om det antagligen går hem hos allmänheten så behöver man ändå inte använda sig av ett hårt, tufft och "manligt" språk. Det gör att budskapet tappar i tyngd.

Fast jag har ju som bloggare förstått att man inte kan vara populär hos alla. Jag har på kort tid fått veta att jag förtalar människor, är osaklig och kommer med gamla nyheter. Och då tycker jag ändå att jag försöker vara relativt objektiv och saklig. Så det är inte konstigt att Axnér blir kritiserad.

Och så förlorade Alingsås återigen. Nu har även hemmasviten spräckts. Vad är det som hänt? Betyder verkligen Bliznac så mycket. Jag kan inte tro det. Det är antagligen en reaktion av Champions League spelet. Eller så är beror det kanske på att man är allför ödmjuka och inte så kaxiga som man borde vara. I vilket fall som helst så fortsätter elitserien att vara rekordjämn. Det är kul men säger tyvärr också något om standarden.


Kommentarer
Postat av: Neutral

Lugis inköp: Joakim Svensson, Fosmoo, Söndergaard, Bååk, Hallberg, Gudmundsson, Sebastian L, Kim J, Björn, Gummi, Erik Linden. Se där, 12 lugister på inköpslistan.

2009-12-06 @ 19:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0