Bliznac vs Ekdahl du Rietz

Jag gillar att båda fick chansen att visa upp sig i Larholms bortavaro. Vem lyckades bäst? Alla Alingsåsare kommer naturligtvis svara Bliznac. Vad tycker då jag? Och vem bör man satsa på framöver?

För det första menar jag fortfarande att Ekdahl du Rietz inte gjorde bort sig även om signaturen M hävdar motsatsen. Dagens kommentatorer höll för övrigt med signaturen M. Men så lät det inte riktigt i torsdags.

Men egentligen är det svårt att jämföra dessa spelare eftersom förutsättningarna är så olika. Matchen mot Polen var betydligt tuffare än den mot Rumänien, så Bliznac hade det svårare. Men han vågade ändå ta ett antal avslut och visade att han är ett hot som skytt. Han gjorde en fullt godkänd insats. Ekdahl var aningen mer anonym framåt men spelade samtidigt mer försvar än Bliznac och skötte sig hyfsat bakåt. Tycker också att Ekdahl gjorde ett antal rätt snygga passningar. Sammantaget så tycker jag att det inte var någon markant skillnad mellan deras insatser. Ingen av dem gjorde bort sig och båda bör få fler chanser i landslaget.

Vem ska man då satsa på för framtiden? Jag vet ärligt talat inte. Båda borde kunna bli framträdande landslagsspelare. På kort sikt tror jag att Bliznac är att föredra eftersom jag tror att Ekdahl behöver tid för att mogna. Det är något som inte riktigt fungerar mentalt. Han påminner mycket om den andra Kim på det viset. Vet inte om det har med åldern eller något annat att göra. Men på sikt tror jag att Ekdahl kommer att bli en större stjärna.  Det ska bli intressant att se vem Staffan och Ola väljer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0