Åskådarsiffror

Visst är det något som är konstigt med redovisade åskådarsiffror? Ibland i Lunds Arena t ex kan de tomma stolarna dominera och ändå så sägs det att det har kommit närmare 2000 åskådare. Eller ser jag så fel?

Vad jag tror det handlar om är att sålda eller utdelade platser inte är det samma som antalet som verkligen kommer och tittar på matchen. Många sponsorer eller ledare utnyttjar t ex inte sina fribiljetter. Därför blir det fler åskådare om man väljer att räkna antalet biljetter istället för att räkna besökare.

Om det nu är så som jag misstänker så undrar jag om det är etiskt rätt att säga att det är X-tusen som tittar på en match när det i verkligheten inte är lika många. Även om jag förstår varför man gör så. Det gäller ju att öka sponsorintresset. Hade varit kul att veta vad ni andra tycker. Kommentera eller skriv gärna till [email protected].


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0